Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Europæisk produktion haler ind på Østen

TENDENS: Tekstilproduktionen i store dele af Europa vækster igen efter flere hårde år. Danske Tue Deleuran ejer en fabrik i Portugal på 11. år og oplever efterspørgslen.
TENDENS: Tekstilproduktionen i store dele af Europa vækster igen efter flere hårde år. Danske Tue Deleuran ejer en fabrik i Portugal på 11. år og oplever efterspørgslen.

Traditionelt håndværk med læder og filigran strækker sig flere hunderede år tilbage i Portugals historie. Givetvis har ’Made in Italy’ stadig en højere status end ’Made in Portugal’ på nogle parametre, men Portugal er kendt for sin store viden, og har et stærkt brand, når det kommer til tekstilproduktion.

”Faktisk er Portugal ved at være meget tæt på Italien i brandværdi på nogle varegrupper. Men ligesom resten af verden har Portugal haft nogle hårde år økonomisk. Allerede inden finanskrisen, begyndte mange modevirksomheder at trække deres produktioner ud af landet for at rykke dem til Østen i stedet. For et land, hvor en stor del af indbyggernes indkomst stammer fra tekstilproduktion, blev mange arbejdsløse, især syersker. Så da finanskrisen ramte, stod landet allerede i dybe økonomiske problemer,” fortæller direktør for RTG Group, Tue Deleuran, der i 11 år har ejet en fabrik i det nordlige Portugal.

Europa i udvikling
I dag vækster Portugal så vel som tekstilproduktion. En stor del af grunden hertil er, at den portugisiske regering har sat massivt ind på området og bidrager med økonomiske hjælpepakker og ressourcer i det 2020-program, der er lavet specifikt til tekstilindustrien. Samme tendens i væksten ser man andre steder i Europa – eksempelvis Bulgarien og Rumænien, som i stigende grad byder ind på tekstil- og beklædningsproduktion, og begge lande har øget eksporten kraftigt på området.

Selvom meget tegner til en opadstigende vækstkurve på tekstilproduktion, så er et reelt problem at finde syersker, der stadig kan det håndværk, som Portugal er kendt for, for færre bliver uddannet i det traditionelle erhverv.

”Det er til gengæld ikke noget problem, at finde det, vi kalder kommercielle medarbejdere til kontorarbejde og marketing. Der er sket en forskydning, lidt som vi ser det herhjemme. Forskellen – og problemet – er bare at Portugal stadig er et produktionsland, og Danmark ikke har været det i mange år. Så selvom uddannelsesmønstre har ændret sig i landet, så er udviklingen ikke fulgt med i samfundet,” forklarer han om de udfordringer tekstilproduktionen står overfor.

Det RTG Group selv gør for at hjælpe udviklingen på vej er at uddanne unge i at sy, og så er de i gang med en proces omkring at implementere personalegoder som børnehave, gratis frokost og korte den lange frokostpause, som man kender den i Sydeuropa, ned, således at arbejdstiden er tilpasset den yngre generations livsstil.

”Vi har endnu ikke fået kortet frokostpausen ned for alle, for det er så dyb en kultur, at det tager tid. Ligeledes er vi i gang med at forsøge at etablere en børnehave – det hænger lidt sammen med frokostpausen. Det er en proces at få tilpasset de nye forhold. Så det er under udvikling, men nok først i 2018, det rigtig kører med den,” fortæller Tue Deleuran.

Der er flere faktorer, som spiller ind i forhold til, at Europa igen er konkurrencedygtig på tøjproduktion – særligt for lokale brands. Kortere afstande og at man kan handle hurtigere på genbestillinger, ligesom man bliver fri for toldvanskeligheder, taler for. Dertil kommer, at US dollaren er stærk i forhold til euroen, så det er blevet dyrere at producere i lande der handler i US dollar, og så er indenrigsmarkedet i lande som Kina steget, så det kan være svært for mindre og mellemstore europæiske brands at få plads i produktionen – særligt hvis de ikke kan placere så høje antal stk. på ordrene.

”Selvom pris spiller en rolle, så er tryghed produktionens vigtigste præmis. Man bliver nødt til at have tiltro til sin producent når overlader sit brand i hænderne på ham, og her er nærheden vigtig” påpeger Tue Deleuran.

Indien følger trop
Det er særligt jersey, og alt hvad der hedder t-shirts og sweatshirt, som man er gode til i den portugisiske produktion, ligesom lædervarer som tasker og sko også er høj kvalitet.

Hos danske Sourcing House har man i 13 år ageret facilitator imellem brands og produktion, med særlig fokus på bæredygtighed og på at sørge for, at producenter kan levere til det skandinaviske marked.

Sourcing og supply chain manager, Kristian Korup, er enig i, at når det kommer til en mere håndværksspecifik og high-end produktion, så er der efterspørgsel på Europa, og det samme gør sig gældende når det kommer til CMT (Cut, Make, Trim). Ligeledes har Tyrkiet i mange år siddet i førersædet på jerseyproduktionen, men grundet de politiske uroligheder i landet, oplever han, at mange af de brands Sourcing House er i kontakt med, søger andre steder hen. Dog påpeger Kristian Korup, at er der ét land i Asien, som rykker lige nu, så er det Indien.

”Det er min vurdering, at Indien er førende inden for bæredygtighed, både i forhold til certificeringer og CSR, og de er efterhånden også blevet så tilpas fleksible, at de kan gå helt ned til 2-300 stk. på ordrestørrelser,” siger han.

På Tue Deleurans portugisiske fabrik har de allerede på nuværende tidspunkt ordrer indtil august, der svarer til hele den samlede produktion for 2016.

”Alene i år vil jeg vurdere, at prognosen for vores vækst ligger på omkring 35%. Fortsætter udviklingen, som vi ser den nu, så kommer vi til at skulle fordoble antallet af medarbejdere fra 50 til 100,” afslutter Tue Deleuran.