Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

ONLY: Alt bomuld skal være ’Better Cotton’ i 2020

Bestseller-brandet har tre år til at indfri deres målsætning om, at alle bomuldsprodukter skal være bæredygtige.
Bestseller-brandet har tre år til at indfri deres målsætning om, at alle bomuldsprodukter skal være bæredygtige.

Når ONLYs efterårskollektion rammer hylderne i 500 butikker og hos 4.500 wholesale-kunder, består 20% af bomuldsprodukterne af bæredygtig bomuld. Men blot om tre år vil tallet være 100%, for ONLY har sat sig som mål, at brandet senest i 2020 udelukkende sælger bomuldsprodukter fremstillet af miljøvenligt Better Cotton-bomuld.

Målsætningen sker som følge af et samarbejde med NGO’en, Better Cotton Initiative, der arbejder for at forbedre den globale bomuldsproduktion – for medarbejderne, som producerer bomulden, og for miljøet, som bomulden vokser i.

Det betyder samtidig, at ONLYs bomuldsleverandører senest i 2020 skal kunne leve op til kravet om at levere 100% Better Cotton. Derfor er brandet nu i gang med at orientere sine leverandører om skærpelserne.

International produkt- og indkøbschef i ONLY, Jesper Rasmussen, understreger, at ONLYs bæredygtige beslutning ikke vil svække konkurrenceevnen:

”For bønderne har det ikke krævet store tekniske investeringer at blive Better Cotton-godkendt, da Better Cotton Initiative har investeret globalt i at uddanne bomuldsbønderne og effektivisere deres produktion – for eksempel uden brug af pesticider og ved at kontrollere og minimere forbruget af vand i produktionen. Det betyder, at bønderne kan sælge bomulden til samme pris som konventionelt produceret bomuld,” siger han.

”Jeg glæder mig over, at vores organisation bevæger os i den retning. Med vores størrelse har vi også en forpligtigelse,” siger direktør i ONLY og CEO og partner i ONLY Stores, Finn Poulsen.

En af grundene, til at ONLY satser på bæredygtig bomuld, er, at kvaliteten af Better Cotton er nået op på niveau med den konventionelle bomuld, fortæller international produkt- og indkøbschef, Jesper Rasmussen:

”I dag har infrastrukturen, dokumentationen og dermed også gennemsigtigheden og troværdigheden bag Better Cotton nået et niveau, som betyder, at vi er klar til at bidrage til at forbedre miljøet og de sociale forhold for medarbejderne i bomuldsproduktionen. Bønderne og møllerne er registrerede, og traceback-systemet fungerer for hele forsyningskæden,” siger han.

På daglig basis producerer og sælger ONLY 250.000 stykker tøj – hvoraf alt bomuld i 2020 vil være bæredygtigt, hvis ambitionerne indfries.