Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Karen Simonsen: ”Modebranchen har sovet lidt i timen”

Wearable tech er flere gange udråbt som fremtiden inden for modeverdenen, men det store gennembrud lader vente på sig. Det skal der laves om på, lyder det samstemmigt fra dansk forsker og designer.
Wearable tech er flere gange udråbt som fremtiden inden for modeverdenen, men det store gennembrud lader vente på sig. Det skal der laves om på, lyder det samstemmigt fra dansk forsker og designer.

Wearable tech er ikke et nyt fænomen. Flere brands har gjort et ihærdigt forsøg ud i genren, og mange vil nok mene, at Apple-uret kan betegnes som en succes. Men når det kommer til at forene tøj og teknologi kommer branchen til kort, og det er meget få, der er lykkedes med at få æstetisk og funktionalitet til at gå op i en højere enhed. Sådan lyder dommen blandt andet hos Business of Fashion, der fornyligt tog den ellers lovende tendens op til debat.

Også herhjemme er emnet på dagsordenen. Wearable tech er omdrejningspunkt for Aarhus Walks on Water i næste uge. Her er den midtjyske hovedstad vært for en designkonkurrence, hvor otte internationale designteams redesigner danske modevirksomheders tidligere kollektioner – denne gang som wearables. De danske virksomheder, der deltager er DK Company, Laurie, JBS, Kabooki og Dansk Supermarked.

En af deltagerne er DK Company-brand Karen by Simonsen, der har ladet den lettiske designer, Dana Jasinkevica, genskabe flere af brandets tidligere designs i en ny og digital udgave.

”Den næste generation af designere bliver vækstlaget fremover, og derfor vil jeg gerne hjælpe hvor jeg kan. Jeg har sat nogle rammer for projektet, for eksempel at Dana skulle arbejde med både gamle og nye produkter, men derudover har hun fået meget frie tøjler,” siger designer Karen Simonsen, for hvem det teknologiske aspekt har spillet i en stor rolle i beslutningen om at gå ind i i projektet:

”Wearable tech er ekstremt essentielt. For mig er der to ting, som står højest på dagsordenen – teknologi og bæredygtighed. Teknologi er en essentiel del af målsætningen ’design to improve life’, som jeg mener, vi skal have mere fokus på fremover,” fortæller hun videre.

Bag det digitale event står flere arrangører, heriblandt Aarhus Kulturhovedstad 2017 i samarbejde med Aarhus Universitet og VIA University College. Sidstnævnte har, som designeskole, prioriteret at tage del i et projekt som Aarhus Walks on Water.

”I 2005 etablerede vi et videnscenter for intelligente tekstiler, fordi blandt andet mode- og livsstilsbranchen efterspurgte viden på området, hvilket det også er et stort ønske for os både at få og bidrage med. Krisen lagde lidt en dæmper på projektet, men interessen er i den grad retur nu, og vi forsker meget i wearable tech, material science and smart textiles,” siger Anders Bisgaard, forskningsleder hos VIA samt leder af forskningscenteret VIA Design.

Ifølge ham er wearable tech en af de mest interessante temaer inden for design netop nu, og derfor er der så meget desto mere brug viden og forskning på området. Hvis teknologien skal have en reel chance i modebranchen, skal det være en del af pensum, påpeger Anders Bisgaard. Karen Simonsen er enig:

”Modebranchen er bagud i forhold til andre brancher, som er kommet meget langt allerede – jeg tror desværre, vi har sovet lidt i timen. Alle ved, at teknologi er fremtiden, vi kan ikke komme udenom det, men det skal op på en større skala,” lyder det fra designeren, som også håber at Aarhus Walks on Water kan være med til at skubbe udviklingen i den rigtige retning.

Udfordrerende i praksis
Ifølge Business of Fashion blev wearable tech spået en lovende fremtid for bare fem år siden, hvor flere store modehuse satsede på teknologien, heriblandt Ralph Lauren, Diesel og Tory Burch. Men siden da er luften mildt sagt gået af ballonen, og det kan ifølge Karen Simonsen skyldes, at wearable tech stadig indebærer store udfordringer:

”Modebranchen er 100% afhængig af en god omsætning, og det kan være rigtig dyrt at arbejde med wearable tech. Det handler også om knowhow – mange ved ikke, hvor de skal begynde, og hvordan de skal gribe det an. Men det er ikke en undskyldning. Én ting er sikkert, vi er midt en hastig teknologisk tid, hvor alting forandrer sig konstant – så hvorfor ikke gribe udviklingen og være i front, fremfor at stå på sidelinjen og se til? Vi er jo nødt til at tage det til os,” siger hun og uddyber, at det også er i produktionsleddet, udfordringerne opstår, fordi prisen stiger i takt med den teknologiske implementering.

”Wearables indebærer en omfattende afprøvningsproces – man er nødt til at teste produktets funktionalitet undervejs, og det er både tids- og økonomisk krævende. Alt udvikling koster jo penge, og hvis vil man vil tjene penge må man først investere” pointerer Karen Simonsen videre.

Ifølge Anders Bisgaard er udfordringen helt grundlæggende, at mode- og teknologibranchen ikke kender hinanden godt nok endnu.

”Jeg tror, det vigtigste er, at få etableret et fælles sprog og en større indsigt i hinandens fagområder, for eksempel ved at give designere den nødvendige teknologiske indsigt og omvendt. Det er en proces, som lige præcis Aarhus Walks on Water adresserer,” forklarer forskningsleder videre.

En digital modefremtid
Både Karen Simonsen og Anders Bisgaard håber og forventer dog, at wearable tech går en lysere fremtid i møde – ikke mindst på grund af initiativer som Aarhus Walks on Water.

”Vi kan bidrage ved at bringe teori og praksis sammen – vi har en vital rolle i at få udbredt mulighederne, og vise virksomhederne, hvad potentialet er. De er sat i verden for at tjene penge, og det er en hård branche med meget konkurrence, så vi vil gerne hjælpe med at øge vidensstrømmen og ved at benytte nogle af vores ressourcer til at dykke ned i mulighederne,” siger Anders Bisgaard om det ansvar, der ligger hos designuddannelserne.

Hos Karen by Simonsen er de også klar til at gøre deres til, at tendensen får mere medvind fremover:

”Vi er allerede nu i gang med at undersøge feltet og finde ud af, hvilke muligheder, der er. Vi er på et stadie, hvor det sagtens kan inkorporeres designmæssigt, men både fødekæden og salgskanaler skal testes, før vi kan kaste os helt ud i det,” fortæller Karen Simonsen og afslører, at der i brandets AW18-kollektion bliver brugt materialer, som har forskellige innovative egenskaber og kvaliteter.

Lige nu er brandets fokus rettet hovedsagligt mod intelligente tekstiler, men det store gennembrud i branchen, det tror Karen Simonsen ikke er langt væk:

”Vi skal ikke særlig langt ud i fremtiden, før wearable tech for alvor vinder indpas i modebranchen. Det er allerede et stort tema og har været det i de sidste mange sæsoner, og alting går jo bare hurtigere i dag,” afslutter designeren.