Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

H&M, Nike og Levi’s topper ny Sustainable Cotton Report

Det er især de store fast fashion-kæder, der rangerer højest, når det kommer til bæredygtig bomuldsproduktion. Kun ét luksushus er på listen.
Det er især de store fast fashion-kæder, der rangerer højest, når det kommer til bæredygtig bomuldsproduktion. Kun ét luksushus er på listen.

Det er de store tøjgiganter, som Marks & Spencer, H&M, Nike, Adidas og Levi & Strauss Co., der er førende, når det kommer til at fremme bæredygtighed inden for produktionen af bomuld, viser den nyeste udgave af rapporten, Sustainable Cotton Report. Det skriver Business of Fashion.

Rapporten er udgivet af WWF i samarbejde med udviklingsbureauet Solidaridad og velgørenhedsorganisationen Pesticide Action Network UK. Formålet er at øge fokus på behovet for en mere bæredygtig praksis i bomuldsproduktionssektoren, ved at fremhæve de virksomheder, der bidrager med den største indsats.

”High Street-brands er uden tvivl de første, der bliver angrebet af NGO’er, så deres engagement tog fra start af udgangspunkt i ønsket om at håndtere deres omdømme. Men nu har de indset, at [bæredygtighed inden for bomuldshandlen] også handler om at sikre fremtidig forsyning. Det er meget vigtigt for dem, at der stadig dyrkes bomuld om 30 år, hvis de skal sikre deres forretning,” fortæller Isabelle Roger, Global Programme Manager for Solidaridad, til Business of Fashion.

Bomuldsmarker fylder mere en 30 millioner hektar af verdens landbrugsjord, og materialet udgør en tredjedel af alle de fibre, der bruges i tekstilindustrien. Men bomuldsproduktion er plaget af overdreven brug af pesticider, gødning og vand, såvel som problematiske arbejdsvilkår.

“Den største ændring, vi har set, er antallet af virksomheder, der offentliggør tidsbundne forpligtelser til at benytte bæredygtig bomuld,” tilføjer Isabelle Roger og forklarer, at alle de førende modemærker i rapporten, har sat sig mål for at fordoble brugen af ​​bæredygtig bomuld inden 2020 eller tidligere, mens virksomheder som Asos og Gap har offentliggjort bæredygtighedsløfter indenfor brugen af bomuld allerede i år.

Begrænset luksuskategori
De 75 virksomheder, der fremgår i 2017-rapporten (et tal, der er steget fra 37 virksomheder sidste år), blev rangeret efter både deres oprettelse og implementering af politikker inden for området, samt sporbarheden i deres forsyningskæde.

Kun ét luksushus er at finde på listen, nemlig det franske konglomerat, Kering, der står bag brands som Balenciaga, Gucci, Stella McCartney og Saint Lauren. Koncernen er flere gange er blevet anerkendt for deres bæredygtige indsats, senest i slutningen af september, hvor Kering for tredje år i træk løb med førstepladsen i Dow Jones Sustainability Index (DJSI) 2017 i kategorien ’Textiles, Apparel & Luxury Goods’.

“På et symbolsk plan er det meget vigtigt, at luksuskonglomeraterne gør mere. Kerings forpligtelse er ekstremt vigtig,” fortæller Isabelle Rogers videre til Business of Fashion.

Ifølge hende skyldes den mangelfulde luksuskategori dog også, at high street-mærker har et meget større forbrug af bomuld, end deres high end-modparter. 44 af de undersøgte virksomheder, heriblandt brands som Giorgio Armani og Max Mara, rangeres nederst på listen, da de endnu ikke har foretaget ændringer eller løfter for indførelsen af en bæredygtig bomuldsproduktion.