Stifter af Parley: ”Plastik er en designfiasko”
Manden bag Parley for the Oceans, Cyrill Gutsch, fortæller om den dystre prognose for verdenshavene, om parløbet med Adidas og om organisationens strategi, som selv FN har inkorporeret i deres miljøprogram.Hvert år ender flere tusinde tons plastik i verdens have, hvilket påvirker både dyre- og menneskeliv. Alene i det nordlige Stillehav har en plastikmasse på knap 20 millioner kilo samlet sig og flyder nu rundt og vokser sig større og større, og i 2050 forventer man, at der vil være mere plastik i havet end fisk.
Det har Cyrill Gutsch sat sig for at gøre noget ved. Han er stifter af Parley for the Oceans – en miljøorganisation og et netværk, der holder til i New York og som arbejder for at øge bevidstheden omkring den voksende mængde plastik, der ender i verdenshavene.
”Vi bor på en ødelagt planet. Hvert andet åndedrag, et menneske tager, er genereret af havet, så hvis det dør, ser det også ret sort ud for os. Min vision og det, der driver mig, er at arbejde for at gøre vores have sunde igen, og det bliver vi nødt til at gøre noget ved nu,” fortæller Cyrill Gutsch, da Fashion Forum mødes med ham en fredag formiddag i København.
Han er ikke alene om at engagere sig i bekæmpelsen af plastikforurening i verdenshavene. Parley for the Oceans har aktiveret flere indflydelsesrige aktører – både med de mere kommercielle af slagsen, som samarbejdet med tusindkunstneren Pharrell Williams og store internationale brands som Adidas og G-Star RAW. Ligeledes har Cyrill Gutsch med sit organisatoriske arbejde formået at sætte sit præg på FNs politiske dagsorden.
Den ambitiøse miljøforkæmper mener nemlig, at vi er ude over det punkt, hvor det giver mening kun at snakke om genanvendelse og genbrug af materialer – det er blot et plaster på såret for nu, som han siger. Af denne grund har han udviklet en strategi kaldet AIR – “Avoid, Intercept, Redesign”. AIR er en videreudvikling af FNs egen ’Reduce, Reuse, Recycle”-tilgang, og har efterfølgende fået FN til at tage deres arbejde op til revision og optage Cyrill Gutschs AIR-strategi i deres officielle miljøforfatning.
I partnerskab med Adidas
Cyrill Gutsch har i Parley for the Ocean regi udviklet Ocean Plastic – et bæredygtigt materiale lavet af plastik indsamlet fra havene. Målet er at drage nytte af de enorme mængder plastik, der allerede findes og hvert år smides ud, fremfor at produceret nyt plastik.
Et af de mest kendte samarbejder, som Parley for the Oceans har indgået, er det med Adidas – et partnerskab, der blev igangsat i 2015, men som er et langsigtet projekt, der både handler om at mindske koncernens brug af plastik og at inkorporere Ocean Plastic i deres produkter. Ifølge Cyrill Gutsch er et brand som Adidas den helt rigtige for Parley for the Ocean at arbejde sammen med:
”Adidas er en stor og stærk partner at have. De er både foran, når de kommer til miljøindsatsen, men de er samtidig også en stor bidrager til problemet. Vi er meget selektive og samarbejder kun med brands, der er virkelig seriøse. Adidas er engageret i at implementere forandringer, og så har de en stor indflydelse udadtil, både når det kommer til livsstils-, sports- og modebranchen,” siger han.
Allerede fra begyndelsen adopterede Adidas Ocean Plastic-materialet i deres forretning, især til produktionen af sko. Nu er de to partnere klar til at løfte sløret for endnu et produkt, denne gang i et Adidas Originals-design, der lanceres på verdensplan i dag. Målet er at ramme et yngre publikum, og udbrede budskabet endnu mere. Men det er ikke den eneste grund til, at produkterne er vigtige for Parley for the Oceans:
”Produktlanceringerne er kun én del af det, samarbejdet indeholder, men de spiller en afgørende rolle for udviklingen vores organisation, da de fungerer som en finansieringsmekanisme. En del af salget af Parley-produkterne går til udviklingen af vores forskning og den videre implementering og spredning af vores strategi,” fortæller Cyrill Gutsch.
Modeindustrien har også et ansvar
I hans optik er en af de største bidragere til den plastiksuppe, der netop nu koger i verdenshavene, modebranchen.
”Modeindustrien er en af de største syndere og har en stenalder-forsyningskæde, som virkelig har brug for at blive redesignet. Branchen har længe været modvillig, fordi genanvendelse ikke passede til ideen om luksus. Men potentialet er kæmpestort, idet modevirksomheder har en enorm indflydelse på både forbrugere og andre industrier,” siger Cyrill Gutsch.
Han fortæller ligeledes, at alle syntetiske tekstiler, der er i omløb, indeholder plastik, ligesom det meste print, belægning, elastik med videre også gør – plastik, der ender i havet og langsomt ødelægger naturen og dens skrøbelige økosystemer.
Cyrill Gutsch opfordrer derfor modeindustrien til i højere grad at benytte genanvendelse i deres designproces – også selvom han godt er klar over, at materialer som Ocean Plastic ikke løser problemet i sig selv. Bare fordi man genanvender plastik, afskaffer man det ikke endeligt. Til gengæld kan man igennem genanvendelsesprocessen sikre, at der både indsamles plastaffald samt at der produceres mindre nyt.
Af denne årsag er Parley for the Oceans og Adidas lige på trapperne med en ny applikation, hvorigennem kunder opfordres til og får mulighed for at aflevere deres brugte Parley x Adidas-sneakers tilbage, så det genanvendte plastik ikke ender som kystaffald på ny.
”Hos Parley for the Oceans mener vi, at plastik er en designfiasko, fordi hvert eneste stykke plastik, der bliver skabt, bliver i verden for evigt, og fordi det efterhånden er mere skadeligt end gavnligt. Derfor bliver vi nødt til at udtænke og udvikle nye materialer, der kan erstatte vores omfattende plastikforbrug. Materialer, der ikke skader kloden og som kan minimere ødelæggelsen af verdenshavene og deres dyreliv. Men det er ikke en løsning der er lige foran os. Det er en ambition 10-15 år ude i horisonten, og indtil da er genanvendelse vores eneste håb,” afslutter han.
Det nyeste skud på stammen fra Parley for the Oceans og Adidas bliver sat til salg den 14. oktober 2017.