”Det handler om at bringe håndværket ind i hverdagen”
Fashion Forum har talt med to af tidens førende, danske og ikke mindst showaktuelle couture-designere, Mark Kenly Domino Tan og Jesper Høvring, om udfordringerne ved at arbejde med couture i en ikke-couture tid.Engang var couture lig med mode. Men efterhånden som moden er blevet mere og mere demokratiseret, er couturens ophøjethed tilsvarende dalet. I Danmark kan vi ikke prale af en lang couture-tradition, som for eksempel Paris kan, men vi har couture-designere. Og de er dygtige. To af disse afholder endda show under Copenhagen Fashion Week i dag – nemlig Mark Kenly Domino Tan og Jesper Høvring.
Selvom de begge har valgt at fordybe sig i den ældste – og for nogen måske fineste – form for mode, er præsentationen af deres respektive arbejde forskellig for de to couturierer. Mark Kenly Domino Tan har splittet sit fokus op og viser et ready-to-wear show under modeugen og et couture-show i sit Mark Tan Atelier senere på året, mens Jesper Høvring har samlet sine couture-kreationer og sit ready-to-wear mærke, H by Jesper Høvring, i ét samlet show.
”Jeg synes, der i mit show er noget for alle. Pressen formår at adskille de to dele og bedømme min ready-to-wear kollektion for, hvad den er, samtidig med at private også forstår, at vi faktisk viser både couture og ready-to-wear på catwalken,” forklarer Jesper Høvring om at vise couture og ready-to-wear i ét samlet show.
”Så hvis der sidder indkøbere, der ønsker at bestille fire couture-kjoler, kan vi sagtens sy dem op,” siger Jesper Høvring.
Hos Mark Kenly Domino Tan har man valgt at gribe det anderledes an. For ham handler det om at adskille couture og ready-to-wear endnu mere.
”Vi har gjort ready-to-wear mere tilgængeligt og vores couture har vi givet et ekstra nøk op,” fortæller han og forklarer, at kunderne til henholdsvis couture og ready-to-wear er vidt forskellige, hvorfor en adskillelse fra hans side giver mest mening.
”Jeg synes ikke, det fungerer for mig, at lægge mig mellem de to. Det handler i min optik især om tilgængelighed for kunden,” siger Mark Kenly Domino Tan.
At følge med tiden
Begge designere er meget reflekterede omkring deres valg – og derfor også fravalg. Håndværket fylder åbenlyst meget for både Jesper Høvring og Mark Kenly Domino Tan, ligesom det at være moderne er noget, begge designere forholder sig til – men på to forskellige måder. Jesper Høvring indrømmer, at hans fortolkning af begrebet mode måske er lidt gammeldags.
”Vi er ikke så trendorienterede. Holdbarhed betyder meget for os, så vi laver ikke så meget decideret mode, vi laver nærmere klassikere. Jeg kan godt lide at holde show for showets skyld. Jeg er lidt old school, jeg elsker den gamle slags salonshow à la Dior, Balenciaga og Vionnet,” uddyber Jesper Høvring og tilstår, at han nok har en lidt anden tilgang til faget end mange andre.
”Vi forsøger at skabe noget langtidsholdbart, også selvom vi måske skyder os selv i foden, fordi salget i butikken risikerer at falde,” fortæller han ærligt.
Omvendt handler det for Mark Kenly Domino Tan om at lukke hullet mellem couture og hverdagstøj. Især om at gøre couture relevant og tidssvarende.
”For mig handler det om at tilpasse sig,” siger Mark Kenly Domino Tan og fortæller, at hans ønske er at gøre couture-faget mere moderne. Og det har vist sig at kræve noget omstrukturering for den unge designer.
”Det har været en spændende udfordring at skære fra og enkeltgøre men samtidig forblive tro mod mit håndværk, så jeg kan skalere op for at nå ud til den bredere befolkning. For at ramme den moderne kvinde,” siger han.
Den moderne couture-kunde
Både Mark Kenly Domino Tan og Jesper Høvring fortæller om gode oplevelser, varme modtagelser og positiv presse i kølvandet på modeshows. Men som Mark Kenly Domino Tan opstiller det:
”Én ting er, hvordan showet bliver modtaget, en anden er salget af kollektionen,” siger han og understreger udfordringen i at sælge couture til den moderne kvinde – en iagttagelse, Jesper Høvring kan istemme. Han melder dog alligevel om travlhed til trods for den udfordrende tid, couturiererne lever i.
”Jeg synes faktisk, at folk generelt er blevet bedre til at sætte pris på couture. De er ikke bange for at skeje ud,” forklarer han og indskyder, at han selvfølgelig også er påvirket af forbrugernes stigende hang til high-street.
Også Mark Kenly Domino Tan holder øje med udviklingen hos den moderne forbruger. Han oplever, at kundegrundlaget for couture er anderledes i dag, end det har været tidligere.
”Vi er udfordret af den mindre kundebase, vi oplever nu. Den kvinde, der er opdraget til couture, er stort set væk i dag. Trygheden i at have en designer, der kender ens krop og mål, er ikke noget, den moderne kvinde mangler. Det kan godt være en udfordring,” siger han og fortæller, at især samarbejdet mellem designer og kunde er påvirket i dag, hvor stangtøj er lettere tilgængeligt end nogensinde før. Men det betyder ikke, at han har givet op på det fag, han elsker.
”Jeg arbejder med, hvordan man får couture til at være relevant og tidssvarende. Det handler for mig om at bringe håndværket ind i hverdagen,” afslutter Mark Kenly Domino Tan.
Mark Kenly Domino Tan og Jesper Høvring har show i dag henholdsvis klokken 13 og klokken 16.