Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Dansk detailhandel: Chanel er kronen på værket

I dag slår det ikoniske, franske modehus dørene op til deres første danske butik på Kgs. Nytorv i København til stor glæde for alle Chanel-fans. Men hvad betyder det egentlig for byen som shoppedestination og for resten af Strøgets butikker?
I dag slår det ikoniske, franske modehus dørene op til deres første danske butik på Kgs. Nytorv i København til stor glæde for alle Chanel-fans. Men hvad betyder det egentlig for byen som shoppedestination og for resten af Strøgets butikker?

“Chanel er MÆRKET. Det er det, man gerne vil have i sit sortiment – uanset om man taler i en forretning eller i en by.

Sådan fortæller John Hansen, direktør i interesseorganisationen KBH K – Commerce & Culture, hvis formål er at skabe de bedst mulige rammer for detailhandlen i Indre by i København. Ifølge ham, markerer det en milepæl for København, når en af verdens største modemastodonter rykker ind i byen. Chanel kan nemlig i dag åbne dørene til deres allerførste butik i Danmark på Kgs. Nytorv i København.

Hermed lægger brandet sig i slipstrømmen på en lang række internationale modehuse, der i løbet af de seneste år har satset på den danske detailhandel, de luksushungrende danske forbrugeres købelyst og ikke mindst den turisme, byen tiltrækker. Men Chanel er alligevel ikke bare endnu et brand til listen – ifølge John Hansen, er det ikoniske franske modehus kronen på værket, når man taler om at etablere København som modemetropol.

“At et modehus som Chanel vælger at åbne en butik i København er med til én gang for alle at understrege byen som international shoppedestination. Det vidner om, at København er et sted, man ønsker at være og at promovere sit brand,” siger han og tilføjer:

“Jeg synes faktisk, vi bør være stolte. Stolte og ydmyge over at have det udbud af forretninger og over at København er kommet så langt, at byen formår at tiltrække så mange store brands.”

Et trækplaster ude i verden
John Hansen er ikke kun begejstret for den nye Chanel-butik, fordi den er et skulderklap til København. Det er i ligeså høj grad butikkens fremtidige betydning for detailhandlen i byen, der vækker glæde hos KBH K – Commerce & Culture.

“De her mærker er fantastisk vigtige at have i København netop på grund af den opmærksomhed, de tiltrækker. Hvis ønsket er, at byen skal have status som modemetropol ude i verden, skal de store modehuse som Chanel være til stede, og derfor er det virkelig glædeligt at se, at de gerne vil det,” siger han og fortæller, at selvom ikke alle forbrugere kommer til at handle i Chanel, så bliver butikken et trækplaster for alle de forbrugere, der bare gerne vil besøge butikken og se hvad Chanel kan byde på i København.

Men betyder det så, at Chanels indtog i København udelukkende bliver taget imod med åbne arme? Ikke nødvendigvis. I forbindelse med tidligere butiksåbninger i luksusklassen har nogle af byens lokale butikker og modebrands udtrykt en ambivalent holdning til udviklingen.

”De store brands, der har åbent og åbner flagship-butik på Strøget, er ikke afhængige af deres salg i samme grad som mange andre butikker. De er til en hvis grad betalt af et marketingbudget, hvorimod vi skal sælge mange varer for at overleve på adressen. Det giver en skæv konkurrence og medvirker til, at huslejen stiger. Men at flere turister besøger byen – og shopper i byen – kan mærkes. Det smitter af på en butik som vores, at København er velbesøgt,” udtalte Mads Nørgaard tilbage i 2016, hvor brands som Hermès, Saint Laurent, Valentino og Prada allerede havde givet Indre By et strejf af luksus.

Men John Hansen ser ingen grund til bekymring i dag – ifølge ham er der plads til både store og små brands og butikker i Indre By, da begge kategorier tjener et vigtigt formål.

“Jeg mener ikke, at det har nogle ulemper for de butikker, der i forvejen holder til i området omkring Indre By – jeg tror på, at der er plads til begge parter, da de henvender sig til forskellige forbrugere. De store modehuse er derimod med til at løfte niveauet og gøre København til en destination for turister og det kommer til at trække flere mennesker til området, hvilket jeg kun kan se er en fordel for alle. Jo mere dynamik og aktivitet vi kan skabe i København, jo stærkere bliver byen,” siger han og fortæller, at den nye Chanel-butik ikke kun tiltrækker flere forbrugere – også andre modehuse holder øje, når et brand af Chanels kaliber stempler København som modemekka.

“Jeg tror helt sikkert, at Chanel kommer til at tiltrække flere store mode- og parfumehuse de næste par år. Dior kunne være et godt bud.”

Chanels nye butik har adresse på Kgs. Nytorv 28 og åbner officielt i dag.