Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Kampagnebillede fra Wheat

Virksomhed bag populært børnebrand er “præget af betydelig vækst” i nyt regnskab

Offspring A/S, som står bag børnebrandet Wheat, kan berette om ny strategi, som har nedbragt gæld og optimeret balancen.
Offspring A/S, som står bag børnebrandet Wheat, kan berette om ny strategi, som har nedbragt gæld og optimeret balancen.

“De seneste år har været præget af betydelig vækst i Offspring A/S, hvor vi med stolthed kan se tilbage på en periode med markant fremgang. Særligt bemærkelsesværdigt er, at vi på få år har formået at fordoble vores omsætning, hvilket understreger styrken af vores forretningsmodel og evnen til at udnytte markedsmulighederne effektivt,” lyder det i ledelsesberetningen for det netop udkomne regnskab fra Offspring A/S, der står bag børnetøjsbrandet Wheat.

Ser man tilbage på de seneste fire år, er årsresultatet dog på trods af omtalte betydelige vækst faldet en del de sidste to år. Årsresultatet for 2023/24 er således 607.037 kroner efter skat, mens årsresultatet for 2022/23 er 329.140 kroner. Til sammenligning var årsresultatet på 12,9 millioner kroner i 2021/22. Det skyldes blandt andet en ny strategi, lyder det videre i ledelsesberetningen:

“I de seneste to regnskabsår har vores fokus dog bevæget sig væk fra toplinjevækst. Vi har i stedet arbejdet målrettet på at optimere vores balance og styrke virksomhedens økonomiske fundament. Dette har blandt andet indebåret en betydelig reduktion af vores varelager samt en målrettet indsats for at nedbringe gælden. Vores samlede balance er nedbragt med over 20 procent, og både likviditets- og soliditetsgraden er væsentligt forbedret.”

Dermed er den samlede balance for Offspring A/S nedbragt fra 79,2 millioner kroner til 62,5 millioner i 2023/24. Egenkapitalen er steget fra 18,4 millioner kroner til 20,2 millioner kroner. Samtidig har Offspring A/S ifølge ledelsesberetningen investeret i udvikling og test af nye børnesko samt videreudvikling på allerede eksisterende børnetøj – noget som måske var med til at vinde Wheat en pris i efteråret, hvor de vandt titlen som ‘Best Children’s Eco Fashion Brand’ ved Junior Design Awards 2024.

“Ligeledes investeres der betydelige ressourcer i certificeringer samt styrkelse af selskabets grønne rejse,” lyder det i ledelsesberetningen, der også kan berette, at “recycling kommer i større grad til at indgå i det strategiske arbejde med miljøforhold og bæredygtighed.”