Moden på OL-podiet, lukkede brands og den udødelige københavnerhype: Dét husker modeeksperterne fra 2024
2025 står for døren, og med det er det tid til at opsummere det forgangne år. Derfor har vi inviteret de garvede modefolk Mads Emil Grove Møller og Sille Henning i Fashion Forum på lyd-studiet til at runde de vigtigste begivenheder.Chanels nye chefdesigner, Baum & Pferdgartens show på Østerbro Stadion, OL i Paris… det er bare nogle af de højdepunkter fra modebranchen 2024, der bliver fremhævet af modeeksperterne Sille Henning og Mads Emil Grove Møller i den nyeste episode af Fashion Forum på lyd. En episode, der netop ser tilbage på året, som er gået.
Men det har ikke kun været spændende, internationale jobrotationer (selvom der har været en hel del), storladne shows og sport. 2024 har også været præget af konkurser og smalhals i budgetterne ovenpå flere økonomisk ustabile år. Og det vender podcastpanelet selvfølgelig også.
“Det har været et lidt mere stille år. Man kan mærke, at folk har det svært derude, og det smitter selvfølgelig af på budgetterne hele vejen ned igennem fødekæden,” lyder det fra Sille Henning om den generelle situation i modebranchen 2024.
LÆS OGSÅ: Nedlukninger, konkurser og genkomster i 2024
Og det er som sagt ikke kun stylister og konsulenter, der er blevet ramt af krisen – en håndfuld danske brands gik i løbet af 2024 konkurs. Heldigvis er flere af dem allerede genopstået igen som følge af opkøb og investeringer, og flere af dem bliver også vendt i årets sidste episode af Fashion Forum på lyd.
Ikke kun økonomisk nedtur
Men midt i de økonomiske udfordringer springer også en masse butikker frem i København, hvor især området omkring Møntergade er blomstret op. Og i samme omgang stiger byens popularitet støt, hvilket blandt andet ses i de massive turistmængder og flere og flere celebre “fans” af byen – i særdeleshed Lily Collins, der bedst er kendt for sin hovedrolle i Netflix-hittet Emily in Paris.
LÆS OGSÅ: Emily in Paris-effekten smitter også af på danske brands
“Hun (Lily Collins, red.) bliver jo tit set i det københavnske bybillede, hvor hun bliver kørt rundt af sin kæreste i en Christiania-cykel. Og så er hun jo også blevet glad for dansk mode. Vi oplevede hende blandt andet til Elle Awards allerede sidste år, hvor hun overrakte en pris iklædt Stine Goya. Og generelt har hun været rigtig, rigtig glad for Stine Goya, som hun har vist sig i ved flere forskellige lejligheder, ligesom hun også har været rigtig glad for andre danske mærker,” fortæller Sille Henning om Lily Collins, som hun kalder en god ambassadør for København.
Og om det hele kan tilskrives Lily Collins alene, eller Københavns medvirken i en stribe andre populære serier, er ikke til at sige, men for de københavnske butikker, er det i hvert fald kærkomment med de mange turister.
“Der er simpelthen kommet en meget, meget markant stigning af turister, og det kan butikkerne mærke. Jeg tror, at mange af butikkerne krediterer 50 procent af deres salg til turister, der kommer ind fra gaden. Og det er jo derfor, at det giver mening at have en butik. Så det er virkelig, virkelig godt for byen,” fortæller Mads Emil Grove Møller.
Hør Sille Henning og Mads Emil Grove Møller vende årets op- og nedture, hvilke trends, de gerne vil lade blive i 2024, og hvad de ser frem til i 2025 i den seneste episode af Fashion Forum på lyd, som du finder på Apple Podcast, Spotify og Podimo.