Fra Saks Potts' overraskende lukning til Stels opstart – og Apair-grundlægger om at sælge sit livsværk
I november var nyhederne om Saks Potts’ lukning, Astrid Andersens nye brand og Georg Jensens nye kreative direktør blandt de artikler, der skabte stor interesse. Og selvfølgelig også Copenhagen Fashion Weeks kommende kalender samt interviewet med Balenciaga-designer Kristine Sehested-Blad. Læs eller genlæs månedens mest læste artikler her.1. Apair-grundlægger om at sætte sit livsværk til salg: “Det skal gøres, mens jeg stadig er frisk”
Hvordan griber man det an, når tiden er inde til at give stafetten videre på den virksomhed, man har opbygget over årtier? 65-årige Lise Hjort, CEO og grundlægger af skobrandet Apair, er klar til et ejerskifte.
2. Saks Potts lukker: “Efter 10 uforglemmelige år op gennem vores 20’ere har vi i fællesskab valgt at lukke dette smukke eventyr”
“Efter 10 uforglemmelige år op gennem vores 20’ere – med hårdt arbejde og store succeser – har vi i fællesskab valgt at lukke dette smukke eventyr, og er spændte på, hvad vores næste årti, 30’erne, kommer til at bringe.”
3. Ny Head of Sales skal skabe global vækst hos Wood Wood
Wood Wood er ved at lande sikkert ovenpå forårets konkursbegæring og efterfølgende opkøb. Det var DK Company, som endte med at blive det 22 år gamle brands redning. De købte Wood Wood med en ambition om at føre Wood Woods arv og position videre.
4. Copenhagen Fashion Weeks AW25-kalender overrasker med både nye brands, ny dag og ny by
Det er tid til at lægge en plan for Copenhagen Fashion Week AW25, for nu er kalenderen ude med en god håndfuld nye brands og et helt særligt es i ærmet fra Stine Goya.
5. Efter tre år var Astrid Andersen klar til at præsentere sit nye brand – og det er noget helt andet end det første
Astrid Andersen klædte i mange år de helt store stjerner på og skabte sig en niche som en af de første inden for high-end streetwear. For et par år siden lagde hun dog sit brand på hylden for at tage en tænkepause – og som det skulle vise sig, for at starte noget nyt.
6. Japansk megabrand rykker ind på Fisketorvet
Lidt stort slået op kan man vist godt argumentere for, at Uniqlo’s Ultra Light Down, HEATTECH og Blocktech i løbet af de sidste fem år er gået fra at være souvenir-shopping i internationale storbyer til at blive en del af hverdagsgarderoben hos mange københavnske forbrugere.
7. Designer hos Balenciaga: “Det er en luksus, at jeg kan få lov at være kreativ og fokusere på det, jeg er god til”
Hvordan skaber man en karriere i modebranchen? Vi har spurgt folk fra branchen hvilke oplevelser, uddannelser, jobs og personer, der har været med til at forme deres vej. Her er det designer hos Balenciaga Kristine Sehested-Blads karrierefortælling.
8. Georg Jensens nye kreative direktør på jagt i det 120 år gamle arkiv
Paula Gerbase har 15 års erfaring med globale luksusbrands – nu er hun udnævnt som kreativ direktør hos Georg Jensen.
9. Med stort, internationalt samarbejde når Jane Kønig et helt nyt marked
Den danske smykkedesigner har teamet op med Barcelona-baserede, Inditex-ejede Stradivarius om en smykkekollektion til vinterens højtider.
10. Dansk børnetøjsbrand har vundet guld ved Junior Design Awards 2024
Det danske børnetøjsfirma Wheat har siden 2002 designet og produceret børnetøj, fodtøj og tilbehør til alt fra spædbørn til skolebørn. Med fokus på at skabe holdbare designs af høj kvalitet, er deres formål at omfavne børns frihed til at bevæge sig med særlig omtanke for naturen.