Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
TECH

Dansk virksomhed i nordisk samarbejde om digitalt produktpas 

Trimco Group har sammen med den norske virksomhed Kezzler udviklet et digitalt produktpas til det norske modehus Holzweiler.
Trimco Group har sammen med den norske virksomhed Kezzler udviklet et digitalt produktpas til det norske modehus Holzweiler.

Med EU’s tekstilstrategi bankende på døren er tiden mere end nogensinde til innovative løsninger for en mere gennemsigtig modebranche. Som en del af EU-strategiens kommende reguleringer bliver det fremover et krav, at stort set alle produkter solgt i EU – ikke begrænset til tekstiler – skal have et digitalt produktpas (DPP). Et pas, der har til formål at oplyse forbrugeren om blandt andet produktets oprindelse, materialer og miljøpåvirkning. Selvom kravet ikke er indført endnu, er flere virksomheder allerede i gang med at forberede sig på det. En af de virksomheder, der er på forkant med EU’s kommende krav, er det norske modebrand Holzweiler.

Midtjyske Trimco Group, der blandt andet specialiser sig i etiketter og sporbarhedsløsninger til mode- og tekstilindustrien, har i samarbejde med softwarevirksomheden Kezzler udviklet Holzweilers digitale produktpas – som et bud til branchen på, hvordan sådan et kan se ud. 

“Partnerskabet med Trimco Group og Kezzler giver os mulighed for at dykke dybere ind i vores forsyningskæde og tilbyde gennemsigtighed, der stemmer overens med vores værdier og vision. Vores kunder fortjener at kende rejsen for hvert enkelt stykke tøj, og denne løsning muliggør det, samtidig med at den understøtter vores overordnede mål om at fremme en cirkulær økonomi,” fortæller Line Staxrud Eriksen, CSR Manager hos Holzweiler, om fordelene ved det digitale produktpas i en pressemeddelelse fra Trimco Group. 

Samtidig understreger Kezzler i en pressemeddelelse, hvordan Holzweilers digitale produktpas bør være en inspiration til andre virksomheder:

“Samarbejdet mellem Holzweiler, Trimco Group og Kezzler fungerer som en model for andre modebrands og fremhæver fordelene ved adoption af digitale produktpas i en branche, der er langsom til at tage sådanne innovationer til sig. Dette initiativ viser, hvordan digitale sporbarhedsløsninger både kan opfylde reguleringskrav og opbygge stærkere kundetillid.” 

LÆS OGSÅ: National handlingsplan for tekstiler: 3 nedslag i Dansk Mode & Textils politiske udspil

I praksis fungerer Holzweilers digitale produktpas som en QR-kode, der sidder i mærket med vaskeanvisningen på et stykke tøj. Scanner man koden, vil man blive oplyst om produktet, heriblandt også plejeanvisninger, samt genanvendelses- og reparationsmuligheder.

Se mere om Holzweilers digitale produktpas her og læs mere om EU’s tekstilstrategi her.