Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
POLITIK

Danskernes mest benyttede webshops giver skæv konkurrence. Organisationer kræver ens regler for alle

Onlineplatforme udenfor EU stilles ikke til ansvar for de produkter, de hver dag sender ind over EU’s grænser. Det er hverken godt for den europæiske konkurrencesituation eller for forbrugerne. Nu kræver organisationer fra hele Europa, at der lukkes for de lovmæssige smuthuller.
Onlineplatforme udenfor EU stilles ikke til ansvar for de produkter, de hver dag sender ind over EU’s grænser. Det er hverken godt for den europæiske konkurrencesituation eller for forbrugerne. Nu kræver organisationer fra hele Europa, at der lukkes for de lovmæssige smuthuller.

”Hver gang, man opgør danskernes mest benyttede webshops, rykker Temu og Shein op på listen. Det er bekymrende; ikke fordi vi har noget imod konkurrence, men fordi der er tale om en skæv konkurrence, hvor danske mode-, tekstil- og livsstilsvirksomheder skal leve op til helt andre krav end disse platforme. Det kan branchen ikke være tjent med, men jeg er også dybt bekymret for de danske forbrugere, fordi der allerede har været alt for mange tilfælde, hvor produkterne fra disse platforme ikke har levet op til sikkerhedskrav og toleranceværdier for farlig kemi,” fortæller administrerende direktør for Dansk Mode & Textil, Thomas Klausen, på DM&T’s hjemmeside. DM&T er blandt underskriverne på en fælles erklæring rettet mod Europa-Parlamentet og Kommissionen, der netop er blevet offentliggjort. 

LÆS OGSÅ: National handlingsplan for tekstiler: 3 nedslag i Dansk Mode & Textils politiske udspil

“Joint Statement – European stakeholders united for a level playing field for online marketplaces and effective enforcement” hedder erklæringen, der er underskrevet af mere end 50 andre organisationer og NGO’er, heriblandt Lifestyle & Design Cluster, Forbrugerrådet Tænk og Det Kongelige Akademi. De online markedspladser udenfor EU skal, som det er nu, ikke kontrollere de varer, de sender ind i EU, da de ikke regnes som økonomiske aktører. Det er et af smuthullerne i lovgivningen, som erklæringen ønsker at gøre noget ved:

”Hverken EU’s Digital Services Act (DSA), EU’s lovgivning om produktsikkerhed eller den grønne pagt har adresseret dette kritiske smuthul: Online markedspladser betragtes ikke som økonomiske aktører eller som ansvarlige for at bringe produkter på markedet,” skriver erklæringen. Det bør der laves om på, ifølge erklæringen, ligesom der også foreslås en række konkrete regler og lovindførelser, der skal skærpe kontrollen af salg fra de online markedsplatforme. Ikke bare for at sikre en mere fair konkurrencesituation i EU, men også i høj grad for forbrugernes eget bedste. Et af de mange problematiske eksempler fra erklæringen er for eksempel, at 95 procent af produkterne solgt gennem online markedspladser ikke er i overensstemmelse med EU’s kemikalielovgivning. 

Alt imens erklæringen er blevet til, har Shein været i fuld gang med at klargøre deres nye europæiske inkubatorprogram. Med en investering på 10 millioner euro, ønsker den kinesiske tøjgigant, over en femårig periode, at onboarde 250 europæiske designere. Shein X Designer Incubator hedder programmet, som Fashion United skrev om i går.