H&M om ny design-DNA: “Vi vil vække begejstring omkring mode og omkring det at klæde sig på”
For et par uger siden slettede H&M al indholdet på sin Instagram og skiftede baggrundsfarven på profilbilledet ud med en helt særlig grøn nuance: brat-grøn. Det satte selvfølgelig en del spekulationer i gang om et samarbejde med Charli xcx, som står bag sommerens mest hypede album ’brat’. Kort tid efter kom det dog ud, at det ikke var et designsamarbejde, der var på trapperne, men derimod en fuld rebranding af H&M, som blev lanceret med en kampagne med blandt andre Charli xcx, men også en lang række andre feterede ansigter.
“Med Instagram-wipet ønskede vi at vise vores dedikation til kollektionen og fokusere på denne sæson som et særligt øjeblik. Vi mener, at tøjet er helt utroligt, og vi ville virkelig rette al opmærksomhed mod det – for at fejre tøjet og lade det skinne uden at drukne i andet. Det handler om at raffinere og genoplive H&M som brand,” lyder det fra Ann-Sofie Johansson, der er chefdesigner hos H&M.
Den nye design-DNA handler for H&M om at vende tilbage til kernen, mode til de mange, og det er sådan, en genoplivning af H&M skal forstås. Men selvom moden skal stå i centrum, er der som sagt ikke sparet på kampagnen, som udover Charli xcx blandt andet inkluderer Lila Moss, Sage Elsesser, Okay Kaya og mange flere. Lanceringen af kampagnen og den nye kollektion blev da også fejret ved en stor fest i London med optræden af netop Charli xcx samt dj-set af Jamie XX og Sherelle torsdag den 12. september. Nu er den nye kollektion tilgængelig, kampagnen er lanceret og fylder på deres Instagram, og logoet er tilbage på den hvide baggrund. Men for at vende tilbage til kollektionen, som det hele handler om, fortæller Ann-Sofie Johansson:
“Selvom kollektionen er fokuseret, tror jeg, at forbrugerne vil finde et stort udvalg i den. For mig afspejler den virkelig H&M-fællesskabets mangfoldighed. Der er tøj og accessoires i en bred vifte af prisklasser og med innovative og eksklusive materialer.”
Og det er da også begejstringen for det helt rette sæt tøj, H&M ønsker at vække hos forbrugerne med den nye designstrategi.
LÆS OGSÅ: H&M svarer på kritik af tøjindsamling: “Vi tager disse fund meget seriøst”
“Vi vil gerne fejre vores mode-DNA og vores modekompetencer. Vi vil vække begejstring omkring mode og omkring det at klæde sig på. For mig er det mode, når det er bedst,” fortsætter Ann-Sofie Johansson.
“Vi er altid dedikerede til at tilbyde kvalitetsmode til den bedste pris med bæredygtighedsmål for øje. Vi tager vores ansvar alvorligt og vil bruge vores størrelse og rækkevidde til at gøre en reel forskel i forbedringen af industrien. Vi har sat ambitiøse mål og gjort konkrete fremskridt på vores rejse mod at blive et cirkulært og CO2-neutralt modebrand. Cirkularitet var helt centralt i denne kollektion – vi vil have, at stykkerne skal kunne nydes i mange år, værdsættes, genbruges og gives videre,” afslutter hun om nogle af tankerne bag kollektionens holdbarhed.