Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
PODCAST

Hvordan forholder man sig til dalende forbrugertillid? Branchedirektør har et bud

I denne udgave af Fashion Forum på lyd taler vi med Nikolaj Klausen, direktør i Merk om, hvad man stiller op med forbrugernes manglende tillid. Og så taler vi med CEO i August Sandgren, Pia Kirkeskov Andersen, om at etablere samarbejde med en international skuespiller, mens man stadig er et brand under opstart.
I denne udgave af Fashion Forum på lyd taler vi med Nikolaj Klausen, direktør i Merk om, hvad man stiller op med forbrugernes manglende tillid. Og så taler vi med CEO i August Sandgren, Pia Kirkeskov Andersen, om at etablere samarbejde med en international skuespiller, mens man stadig er et brand under opstart.

“Man bliver nødt til at være aktiv. Der er det her gamle ordsprog om, at hvis du fortsætter med det, du lavede i går, igen i dag, så får du samme resultat. Man bliver nødt til at vurdere, hvad der skal til, for at man kan overleve eller få en større del af markedet,” fortæller Nikolai Klausen om, hvordan de danske modevirksomheder skal forholde sig til den dalende forbrugertillid, som er faldet yderligere de seneste par måneder.

Ifølge Danmarks Statistik er forbrugertilliden nemlig nede på -13,0 i september – det laveste siden maj 2024. Og ifølge Nikolai Klausen er der flere steder, hvor man som virksomhed kan sætte ind, hvis man vil være proaktiv. Det fortæller han i den seneste episode af Fashion Forum på lyd. Noget, der ligger lige til højrebenet, er at skære sine omkostninger helt ind til benet, hvilket de danske modevirksomheder generelt er gode til, forklarer han. Men hvis man har mulighed for det, er der – ifølge ham – også andre ting, du kan gøre for at tiltrække flere kunder og øge omsætningen.

“Du kan sænke dine priser lidt for at tiltrække nogle flere kunder. Det kan godt være, at du så taber lidt på din avance, men måske henter du i stedet markedsandel i et marked, der ellers ligger fladt. Du kan også ansætte folk med andre og nye kompetencer,” fortæller han og understreger, at disse ændringer er lettest at gennemføre for større virksomheder, som i forvejen har noget ballast og likviditet at rykke rundt med.

“Altså de små virksomheder bliver klemt i den aktuelle situation, medmindre de selvfølgelig har fundet en god niche eller rammer noget, som markedet simpelthen bare gerne vil have,” forklarer han.

“Kom ud og skab begejstring i butikkerne igen”

Et andet råd, Nikolai Klausen giver, er, at tage ud og besøge sine forhandlere og rent fysisk se sine produkter i butikkerne og tale med dem, der skal sælge det. På den måde kan man skabe et stærkere bånd til både sælgere og butikker. Samtidig kan man fortælle om produkterne, så sælgerne har bedre forudsætninger for at sælge til forbrugerne. Måske kan man også få indflydelse på, hvordan produkterne bliver præsenteret og placeret i butikkerne. Mere kompliceret behøver det faktisk ikke at være, lyder det fra Nikolai Klausen, der slutter:

“Det her er ikke en løsning, hvor jeg snakker om teknik og databehandling og alt muligt andet, som selvfølgelig også er vigtigt. Nej, det er helt almindelig menneskelig kontakt – at komme ud og skabe en fysisk og en mental begejstring ude i butikkerne igen.”

Hør resten af Nikolai Klausens analyse af markedssituationen lige nu i den nyeste episode af Fashion Forum på lyd, som du finder på Apple Podcast, Spotify og Podimo.

I samme afsnit kan du også høre et  interview med Pia Kirkeskov Andersen, der står bag æske- og bogbindervirksomheden August Sandgren, som netop har lanceret et designsamarbejde med Gossip Girl-stjernen Kelly Rutherford – en anden måde at tiltrække sig opmærksomhed og kunder i en svær økonomi. Læs mere om August Sandgren her.