Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Modegiganter går sammen om at sikre adgang til vedvarende energi i produktionsland

Det gælder blandt andre Bestseller, der investerer 700 millioner kroner i den nye havvindmøllepark i Bangladesh. “Den helt rigtige vej at gå,” mener DI.
Det gælder blandt andre Bestseller, der investerer 700 millioner kroner i den nye havvindmøllepark i Bangladesh. “Den helt rigtige vej at gå,” mener DI.

“Adgang til vedvarende energikilder er en nødvendighed, hvis vi virkelig skal transformere modeindustriens udledning, og kollektiv handling er essentiel for at løse dette.”

Sådan lyder det fra Thomas Tochtermann, bestyrelsesformand i Global Fashion Agenda, der er til stede under det igangværende COP28 i Dubai for at sikre, at modeindustrien også er på dagsordenen under klimatopmødet.

Én af organisationens ønsker er at få investeret i vedvarende energikilder i produktionslande, så de hjælpes på vej til at udfase brugen af fossile brændstoffer. Og den opfordring har Copenhagen Infrastructure Partners (CIP red.) nu taget til sig. Under COP28 i denne uge præsenterede de et stort, nyt projekt om at bygge en havvindmøllepark ud for Cox’s Bazars kyst i Bangladesh. Det sker med støtte fra Bestseller og H&M Group.

DI bakker op

Projektet er stadig i sine tidlige faser, men hvis det bliver godkendt, forventes havvindmølleparken at fungere fra 2028. Dermed bliver den Bangladesh’ første store havvindmøllepark med en kapacitet på 500 MW. Hos Dansk Industri har de siden kaldt initiativet “den helt rigtige vej at gå.”

“Der er massivt behov for flere grønne, private investeringer i udviklingslande. Med dette initiativ går Bestseller sammen med CIP forrest og øger mængden af grøn strøm i Bangladesh og nedbringer landets CO2-udledninger. Bestseller arbejder samtidig på at få hele tekstilsektoren med, og dermed understøtter Bestseller en grønnere udviklingsvej fra et af de store tekstil-produktionslande. Det er klimamæssigt den helt rigtige vej at gå,” siger Marie Gad, underdirektør og chef for DI Global Udvikling og Bæredygtighed i en pressemeddelelse.

Den største investering i Bestsellers historie

Bestseller har investeret 100 millioner dollars, knap 700 millioner kroner, i projektet, og det gør det, ifølge virksomheden selv, til den “største investering i bæredygtighed i Bestsellers historie.” Sidste år fremlagde Bestseller et projekt, som skulle hjælpe deres partnere i Bangladesh med at installere solceller på fabrikkerne.

“Hos Bestseller er vi fast besluttet på at forbedre vores klimaaftryk og understøtte og fremskynde den grønne omstilling i modeindustrien. At hjælpe med at bane vejen for en bæredygtig energiinfrastruktur i Bangladesh er et af mange skridt, vi kan tage for at reducere drivhusgasemissionerne i vores indirekte værdikæde. Vi bakker stolt og helhjertet op om opgaven,” fortæller Anders Holch Povlsen, CEO og ejer af Bestseller, i en pressemeddelelse.