Brødrene bag Heliot Emil: “Selvfølgelig skal det være større end Danmark”
Store egoer, brødreskab og ukuelig entreprenørånd har fået Victor og Julius Juul, stifterne bag Heliot Emil, fra forældrenes kælder til Paris’ officielle showkalender.“Det kræver ekstremt meget selvtillid og et stort ego at kaste sig ud i ting, som er gjort tusind gange før, og tro, at du kan gøre det bedre,” lød det fra Julius Juul, den ene af de to brødre, som står bag brandet Heliot Emil, da Fashion Forum havde dem med til en live podcast-optagelse i starten af september.
Selvtilliden og det store ego er vigtige ingredienser, når Julius og Victor Juul skal forklare, hvordan de har skabt et brand, der på bare syv år er gået fra, at de sad i deres forældres kælder med 3.000 euro som startkapital til nu at være en fast del af den officielle showkalender ved Paris’ modeuge, have forhandlere i hele verden og være ledere for et team af tyve mennesker. Men det har nok også krævet noget ungdoms hovmod og en god portion naivitet.
“Jeg tror, at vi har været smukt naive hele vejen igennem, hvilket måske også har gjort, at vi har turde at kaste os ud i nogle af de ting, som vi har gjort. Og naiviteten har givet os det her med, at “det gør vi bare” – “det finder vi ud af hen ad vejen”. Og selvfølgelig er det en ekstremt stejl læringskurve, fordi det hele tiden er learning by doing,” forklarer Julius Juul.
“Vi har jo bare gjort det, vi troede, man skulle gøre. Vi tog telefonen og ringede til butikkerne eller sendte en mail, og hvis de ikke svarede, så fulgte vi op igen og igen og igen. Det var virkelig det her gåpåmod, den her lidt naive tilgang til, at det er fucking nice, det man laver,” uddyber Victor Juul.
Internationalt udsyn fra dag ét
Og det med selvtilliden har netop spillet en stor rolle fra starten. Derfor var det også en selvfølge, at Heliot Emil ikke skulle lanceres i København, men derimod i Milano, hvor brandets første kollektion, SS17, blev præsenteret i 2016.
“Det var bare sådan, at selvfølgelig skal det være større end Danmark. Der er ikke nogen tvivl om, at brandet skal være stort – altså sådan noget, som alle folk kan blive en del af over hele verdenen, og som kan sprede sig ud over de geografiske grænser. Så det har vi haft en meget klar, men uskrevet, vision om fra starten,” forklarer Julius Juul og suppleres af Victor Juul, der forklarer, at de tror på, at brandet og universet omkring er mindst lige så vigtigt som selve produktet.
“Det er meget vigtigt for os, hvordan hele universet er – hvordan vi bliver forstået af kunden, hvordan de opfatter produkterne, hvordan de ser det ude i butikken. Vi er sindssygt obsessed omkring det, samtidig med, at vi så gerne vil gøre det anderledes end alle andre,” fortæller Victor Juul.
“Jeg tror, at man skal opbygge en hel verden omkring brandet. Det er den måde, man ser moderne brands på i dag. Og der er mange, der måske ikke vil indrømme det eller vil tillægge hele opbygningen omkring brandet så meget værdi, så de siger, at produktet er stjernen. Men når du ser på alle de største brands i dag, så er det opbygningen omkring dem, der tæller,” uddyber han.
“Det er der bare… det er jo forkert at sige i Danmark, at man skal have ego for at kunne skabe noget. Men det giver bare en ekstra mulighed for at turde at tro på, at det, du gør, er godt nok. Det kan jo sagtens være, at der er nogen derude, der har et ekstremt godt produkt, men hvis de ikke kan komme ud med det eller vise det til folk, så ender det jo desværre med at blive lige så småt, som deres ego er,” slutter Julius Juul.
Lyt til hele interviewet i Fashion Forum på lyd på Spotify eller Apple Podcast nu.