(Di)vision erklæret konkurs: “Jeg drømmer om, at de værdier og principper, vi har kæmpet for, vil inspirere og bane vejen for en ny generation af designere"
“Det er med stor beklagelse, at vi har måttet træffe beslutningen om at lukke (di)vision. I de sidste fem år har vi lagt utallige timer i at skabe en virksomhed med fokus på bæredygtighed gennem genbrug af gamle materialer og anvendelse af deadstock for at sikre, at materialer ikke destrueres.”
Sådan lyder det her til eftermiddag i en pressemeddelelse fra Simon Wick, der står bag (di)vision. Han skriver videre, at virksomheden på trods af stor ros og opbakning herhjemme ikke er kommet bredt ud over Danmarks grænser, og det er blandt andet derfor, at de nu har måtte erklære (di)vision konkurs.
Konkursen kommer ovenpå det, Simon Wick i juli kaldte for virksomhedens rekordomsætningsår. En omsætning, som dermed havde mindsket deres underskud betydeligt i det seneste regnskab. Men på trods af den gode omsætning havde egenkapitalen taget et stort dyk og var nede på -3.024.664 kroner i 2023.
“Vores mål har været at skabe et brand, der appellerer til unge, og at vise, hvordan man kan skabe interessant og relevant modetøj ved at genbruge eksisterende produkter og overskudsmaterialer gennem upcycling og andre kreative produktionsmetoder. Vi startede vores rejse med en to-farvet bomberjakke og en vision om at ændre branchen fra en lille kælder på Vesterbro uden uddannelse eller erfaring og er utroligt stolte over, hvor langt vi er kommet,” lyder det videre i pressemeddelelsen, som sluttes håbefuldt af, trods den triste nyhed.
(Di)vision blev startet af Simon og Nanna Wick i 2018, hvor de lavede deres for brandet ikoniske bomberjakker, der var splittet på langs med en lynlås og sammensatte to jakker i én. Siden har de udvidet sortimentet markant, men har holdt sig til deadstock-tøj og -materialer. Omkring sig har de – særligt i København – fået skabt sig et stærkt community og holdt mange store, mindeværdige shows. Ikke mindst med den virale dug-kjole i deres AW23-show på Josti på Frederiksberg.
“Det er muligt, at (di)vision genopstår, hvis muligheden byder sig. Én ting er dog sikkert: Tankegangen om bæredygtighed gennem genbrug lever videre hos mig. Hvis den ikke fortsætter gennem (di)vision, vil den uden tvivl genopstå gennem andre initiativer,” skriver Simon Wick, der understreger, at fremtiden er usikker, men:
“Jeg håber inderligt, at den bæredygtighedstanke, vi har kæmpet for, vil finde sin plads i modebranchen fremadrettet. Jeg drømmer om, at de værdier og principper, vi har kæmpet for, vil inspirere og bane vejen for en ny generation af designere og brands, der tør tage fanen op og videreføre kampen for en mere ansvarlig modeindustri.”