Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Stine Goya på Kunsten
KULTUR

Stine Goya bag ny udstilling på Kunsten Aalborg: “Jeg har brug for kunst. Jeg har brug for at blive bevæget, udfordret og inspireret"

Stine Goya står bag stor udstilling skabt i samarbejde med kunstmuseet Kunsten, der åbner i dag. Hør hendes tanker om temaet, kurateringen og forholdet til kunst i dette interview.
Stine Goya står bag stor udstilling skabt i samarbejde med kunstmuseet Kunsten, der åbner i dag. Hør hendes tanker om temaet, kurateringen og forholdet til kunst i dette interview.

Du har altid kørt et tæt parløb med kunsten som inspirationskilde – men dette samarbejde med Kunsten er en helt ny måde for dig at udfolde dit æstetiske talent og dit blik på både farver og på verden. Hvordan reagerede du i første omgang på Kunstens forespørgsel? 

“Overrasket, nysgerrig og med en stolthed over at blive spurgt. Det startede med en mail fra Kunsten, hvor de spurgte, om det var noget, jeg kunne overveje. Jeg elsker nye udfordringer, og denne her var jo af en helt særlig karakter. Der begyndte hurtigt at danne sig mange billeder af, hvordan man kunne udsmykke det fantastiske museum med værker, jeg kunne udvælge og sammensætte i mit hoved. Det gik op for mig, at det her var som en drøm – jeg ikke vidste, jeg havde – der gik i opfyldelse.

Du havde adgang til hele Kunstens store samling af værker – og dermed nærmest uanede indgange til kurateringen af din udstilling. Hvordan kom du frem til, at ‘adskillelse’ skulle være et centralt tema?

Det har været en lang proces over halvandet år. Vi startede med værkerne og en meget intuitiv og æstetisk udvælgelse af alle de værker, som rørte mig af den ene eller anden grund. 4000 værker blev til et par hundrede. Herfra lod vi udstillingens tema styre den svære prioritering, så vi til sidst stod tilbage med de cirka 60 værker, der både æstetisk og tematisk skabte den overordnede fortælling i udstillingen. En fortælling, der kredser omkring temaet adskillelse som et eksistentielt og fundamentalt grundvilkår i livet, der rummer både smerte og bekymring, men også udvikling, dynamik og energi.

Hvordan har dine æstetiske betragtninger været – eller spurgt på en anden måde – hvad har vægtet højest i udvælgelsen af værker – æstetik eller indhold?

Æstetik er centralt for mig, men jeg synes ikke, det kan stå alene. Det er ikke nok for mig. Og det har det aldrig været. I mit virke som modedesigner har jeg altid lagt flere lag ind i mit design og mine kollektioner. Der har altid været en historie. En personlig eller på anden måde relevant kontekst. Noget, der gør, at man skiller sig ud og står for noget, som er mere end designet og tøjet i sig selv. Dette bliver mere og mere vigtigt for mig og også for brugerne, oplever jeg. Det skal være personligt, og vi skal stå frem som mennesker og vise, at vi vil noget med det, vi laver.

I dette projekt med Kunsten har det været helt centralt at få æstetik og indhold til at gå op i en højere enhed. Det er blevet til en meget personlig fortælling, udtrykt gennem temaet adskillelse, gennem de enkelte værker og i min iscenesættelse.

Du har altid været eminent til at arbejde med farver og – forestiller jeg mig – udfordrer altid både dig selv og dine kunder med nye sammenhænge af farver. Hvordan har du arbejdet med farver gennem udstillingen?

Farver er en stor del af mit kreative univers, så selvfølgelig skulle de have en central plads i dette projekt. Men på en anden måde, end når jeg bruger farver i kollektionerne. I dette projekt er det værkerne, der er i centrum og skal have den fulde opmærksomhed. Farverne skal understøtte den æstetiske oplevelse og fremhæve værkerne og arkitekturen med respekt. Vi har arbejdet med en sart lyserød som en slags fælles bagtæppe for hele udstillingen. Alle vægge er farvet og dekoreret i hele udstillingsrummet i denne sarte lyserøde farve, hvilket giver en meget smuk toning og skaber en rolig og nærmest omfavnende stemning.

Derudover har vi bygget nogle mindre rum i det store udstillingsrum af rent stof. Stoffet er beige udenpå og hver med sin smukke grønne, brune og orange farve indvendigt i rummene. Det er blevet til en smuk farvepalet, der spiller rigtig godt sammen med farverne i værkerne. I brugen af farver og stof til at skabe nye rum og struktur i rummet, tror jeg, mange vil kunne genkende min stil og æstetik. Det håber jeg. Samtidig håber jeg, at man vil opleve værkerne i sig selv og i helheden få det bagtæppe og den plads, de fortjener.

Du har arbejdet tæt med David Risley om udsmykning af jeres kontor og print til dine designs og også tidligere på året lavet en udstilling i dit hjem i samarbejde med Kunsten – men hvordan fylder kunst ellers i dit liv?

Jeg har brug for kunst. Jeg har brug for at blive bevæget, udfordret og inspireret. I mit arbejde, men ikke mindst som menneske. Det kan kunst for mig. Kunst repræsenterer jo netop både æstetik og indhold og er samtidig en meget vigtig kommentar til den verden, vi lever i. Det har jeg meget svært ved at forestille mig at leve uden. Det er helt fundamentalt.

Og hvordan inspirerer det dit arbejde –  og kan ses heri?

Jeg kan nærmest ikke komme i tanke om én kollektion ud af de mange, jeg har lavet i de sidste mere end 15 år, som ikke har taget afsæt i et værk, et kunstnerisk samarbejde eller perspektiv. Det er en helt integreret del af mit design-DNA og vores brand – og jeg tror også, det er derfor, jeg var så heldig at blive spurgt om at lave dette samarbejde med Kunsten.

Når normalt når man køber ind i dit univers er det med et stykke tøj, man kan tage med sig hjem og gå med? Hvad vil du gerne have, at folk får med sig fra udstillingen?

Titlen på udstillingen ‘Hvis du kan se det, jeg ser’ fortæller på en måde ret godt, hvad jeg håber, publikum får med sig. Det har været min ambition med udstillingen at både prøve at få dem til at se det, jeg ser, gennem værkudvælgelsen og iscenesættelsen, men i lige så høj grad finde deres eget syn på de værker og den historie omkring adskillelse i det store og små, som udstillingen forsøger at indramme”