20 år med designsamarbejder: H&M lancerer pre-loved-kollektion med ikoniske styles
For at markere tyve år med ikoniske designsamarbejder har H&M indsamlet tøj fra alle tidligere samarbejder for at gensælge dem og give dem nyt liv.Kan du også stadig ærgre dig over, at du ikke fik fingrene i den der vatterede kåbe fra H&M’s samarbejde med Kenzo? Eller lige dén tylkjole fra det med Giambattista Valli? Måske er det en blomstret frakke fra Erdem-kollektionen, du stadig drømmer om? Eller endda brudekjolen fra samarbejdet med Viktor & Rolf? Eller er det slet og ret hvad som helst fra H&M’s første designsamarbejde nogensinde med Karl Lagerfeld tilbage i 2004, du godt stadig kunne tænke dig? Så er det i dag, at du skal være vågen.
For at fejre tyveåret for H&M’s designsamarbejder har tøjgiganten nu valgt at gensælge en masse af de efterhånden ikoniske stykker tøj, der gennem årene er blevet til som resultat af de store samarbejder. Sammen med gensalgsplatformen Sellpy og andre globale vintage-forhandlere har H&M nedsat et hold, der har gennemsøgt platformene for tøj fra tidligere H&M-designsamarbejder. Og det har de gjort med succes, så der i løbet af oktober bliver sat et udvalg af tøjet til salg i udvalgte butikker verden over og til sidst på H&M’s hjemmeside.
Da H&M lavede det første designsamarbejde med Karl Lagerfeld i 2004, var konceptet revolutionerede og tidligere uset. Pludselig blev tøj designet af en af verdens største modedesignere – hvis ikke den største, på det tidspunkt – tilgængeligt for “helt almindelige mennesker”. Hvis de altså var hurtige, vel at mærke. Kollektionen designet af Karl Lagerfeld blev nemlig lynhurtigt udsolgt, det meste indenfor en dag. Men nu får alle altså igen muligheden for at prøve at få fingrene i noget af tøjet fra alle de tidligere samarbejder.
“Ved at arbejde med pre-loved tøj kan vi bringe disse kollektioner tilbage til modefans og give dem chancen for at elske kollektionerne igen, samtidig med at vi introducerer en ny generation for ikoniske modeøjeblikke fra H&M og verdens førende designtalenter,” lyder det fra Jörgen Andersson, kreativ direktør i H&M, i en pressemeddelelse.
De fundne items vil blev sat til salg i drops i europæiske varehuse, dog ikke danske, fra d. 24.-30. oktober og komme online d. 31. oktober. Se kampagnebilleder med pre-loved-kollektionen her.
Pre-loved-udvalget kommer ikke til salg i nogle danske butikker, men bliver globalt tilgængeligt online den 31. oktober. Herunder kan du se en oversigt over, hvilke fysiske butikker, udvalget bliver tilgængeligt i:
Torsdag den 24. oktober: Frankrig – Paris Lafayette.
Fredag den 25. oktober: England – London Regent Street.
Lørdag den 26. oktober: Italien – Milan Duomo.
Søndag den 27. oktober: USA – New York Soho.
Mandag den 28. oktober: Spanien – Barcelona Paseo de Gracia.
Tirsdag den 29. oktober: Sverige – Stockholm Götgatan/Drottninggatan.
Onsdag den 30. oktober: Tyskland – Berlin Mitte.
H&M har lavet designsamarbejder med følgende designere: Karl Lagerfeld (2004), Stella McCartney (2005), Viktor & Rolf (2006), Roberto Cavalli (2007), Comme des Garçons by Rei Kawakubo (2008), Matthew Williamson (forår 2009), Jimmy Choo (efterår 2009), Sonia Rykiel (forår 2010), Lanvin (efterår 2010), Versace (2011), Marni (forår 2012), Maison Martin Margiela (efterår 2012), Isabel Marant (2013), Alexander Wang (2014), Balmain (2015), Kenzo (2016), Erdem (2017), Moschino (2018), Giambattista Valli (2019), Simone Rocha (2021), Mugler (forår 2023) og Rabanne (efterår 2023).