Stine Goyas ledelse ser positivt på fremtiden trods drastisk fald i resultatet
“Svigtende markedsudvikling og øget pres på omkostningerne" har fået Stine Goya A/S' overskud til at falde med 96 procent i virksomhedens seneste regnskab.Det var især international vækst, der sidste år var medvirkende til ny omsætningsrekord hos Stine Goya. Det skete i et år, hvor virksomheden samtidigt havde stort fokus på at investere yderligere i den internationale vækst, hvilket resulterede i et lavere resultat sammenlignet med året før – på trods af omsætningsrekorden. Et internationalt fokus, som også blev afspejlet i samarbejdet med Netflix-hittet Emily in Paris i sidste måned.
“Vi er godt tilfredse med at kunne vise fortsat markant vækst og samtidig være i stand til at foretage investeringer i vores fremtidige udvikling,” lød det dengang fra CEO og medejer Thomas Hertz, der i år må forholde sig til et mere afdæmpet regnskab.
I det seneste regnskab er bruttofortjenesten faldet til knap 20 millioner kroner fra de 27,7 millioner kroner, den lå på i 2022/23. Dog ses der fortsat vækst i virksomheden i form af flere medarbejdere, som til gengæld bringer øgede omkostninger til personale- og driftsomkostninger med sig. Det efterlader Stine Goya A/S med 190.045 kroner på bundlinjen i årets regnskab. Et tal der i 2022/23 lå på næsten 5 millioner kroner, og som dermed er faldet 96 procent.
”På trods af svigtende markedsudvikling og øget pres på omkostningerne, fastholder Stine Goya et positivt resultat,” fastslår Thomas Hertz om det nye årsregnskab.
For det lille overskud, som blandt andet skyldes den ikke ubetydelige post ‘Andre finansielle indtægter’, hvor der er kommet knap 1,7 millioner kroner ind i virksomheden, er trods alt et overskud. En pointe, Thomas Hertz også ønsker at fremhæve:
“Stine Goya, der er 100 procent privatejet, har altid og fortsætter med at operere uden gæld og med et positivt cashflow, hvilket skaber de rette forudsætninger for fortsat udvikling og vækst,” forklarer han og uddyber:
“Da selskabet ikke har nogle kortsigtede aktionærer, er fokus fortsat på udviklingen af brandet og kollektionen. Stine Goya forventer afmålt vækst og øget indtjening det kommende år,” afslutter Thomas Hertz.