Emily in Paris-effekten smitter også af på danske brands
En produktvisning i den hyperpopulære Emily in Paris-serie kan betyde et boom i salg og nye følgere for mode- og smykkebrands – og det mærkes også hos flere danske brands.Hvis du har åbnet et socialt medie for nyligt, kan du ikke have undgået at opdage, at Emily in Paris’ fjerde sæson netop har haft premiere. Den karikerede, amerikanske marketing-ekspert, der stille og roligt får bedre fodfæste på Paris’ brosten, virker til at have tryllebundet snart sagt alle. I hvert fald var 19,9 millioner seere i løbet af weekenden inde og se første halvdel af den nye sæson, som havde premiere den 15. august. Og seriens popularitet virker også til at have spredt sig til en masse mode- og smykkebrands, der kan se værdi i at få sine produkter vist i serien. Således er Emily in Paris blevet symbolet på en ny reklameform, hvor den fiktive serie både viser og namedropper brands og produkter fra ’den virkelige verden’.
Det har fået brands og salgsagenter på dupperne, for det virker til, at en visning i Emily in Paris kan betyde udsolgte produkter på kort tid og enorm eksponering. Og med den danske vinkel, som jo er tydelig med hovedrolleindehaveren Lily Collins’ huskøb i Kartoffelrækkerne og generelle lovprisning af Danmark og København på sociale medier, giver det også god mening for danske brands at prøve at få en fod indenfor i den glittede serie.
“Det er helt sikkert et godt værktøj til at skabe lidt larm omkring sig selv,” fortæller smykkedesigner Sara Jin Mi, der netop havde en af sine øreringe med i intet mindre end åbningsscenen i det første afsnit af den nye sæson.
Her ses karakteren Mindy Chen med en ørering med en stor pink turmalin og guldvedhæng – Sara Jin Mis Seoul-ørering. Hun har fået sine smykker med i serien takket være sin amerikanske agent Shelby Rea, der har et godt forhold til styling-teamet på serien og derfor har udlånt flere af Sara Jin Mis smykker til serien. Og selvom Sara Jin Mi ikke allerede kan se opmærksomheden konverteret i direkte salg, er hun ikke i tvivl om den positive effekt.
“Jeg har ikke kunne spore det direkte i salg endnu. Jeg tror også, det er noget andet med smykker end med tøj, fordi man måske ikke lige spontant går ud og køber noget til 12.000 kroner, fremfor måske at købe en kjole til 2.500 kroner. Men jeg har helt sikkert fået flere henvendelser og forespørgelser, og på Instagram er der kommet flere til,” fortæller hun om den stadigt tidlige effekt.
Emily-visning skabte rift om særlig Stine Goya-vest
Den samme effekt har Stine Goya oplevet, der i forbindelse med sæson fire har skabt en capsule-kollektion med et særligt Emily in Paris-print. Kollektionen blev lanceret to dage efter sæsonpremieren, og allerede efter kort tid var den vest, som karakteren Emily Cooper også bærer i serien, udsolgt online. Ligeledes er Stine Goyas Instagram-opslag med netop Lily Collins i vesten det mest likede i de seneste måneder.
“Arbejdet med Lily Collins og teamet bag Emily in Paris har været sådan en sjov oplevelse. ‘Bloom in red’-printet er med sit parisiske twist det perfekte match for karakteren Emily Cooper, som jeg ser hende: livlig, modig og chic,” fortæller Stine Goya om samarbejdet og fortsætter:
“Vi har en fælles passion for farver og print, som har gjort det her projekt enormt givende. At skabe produkter, der både er tro mod Emily’s karakter og passer ind i vores brands udtryk, var en inspirerende udfordring.”
Det er ikke kun i den nyeste sæson af Emily in Paris, at danske brands har haft succes med at blive vist. Kjolebrandet Rotate rammer med sin karakteristiske og til tider over the top-æstetik et look, som flere gange har sneget sig ind i Emily Coopers garderobe. Flere vil nok især huske, da hun i anden sæson bar en Rotate-kjole med en gigantisk pink sløjfe over brystet, som skabte stor efterspørgsel hos brandet.
“Eftersom det var en ældre style, da den kom med i serien, kunne vi ikke se en direkte indflydelse på salg. Til gengæld fik vi forespørgsler på den fra alle vores globale forhandlere, efter de havde set serien. Det er en ikonisk silhuet for Rotate, men Emily in Paris gav kjolen et nyt liv,” fortæller Denise Christensen, CEO i Birger Christensen Collective, om afsnittet.
Ole Lynggaards øreringe har ligeledes prydet karakteren Sylvie Grateaus øreflipper – og i den nyeste sæson finder man også alien-cardiganen fra Helmstedts AW23-kollektion.
Og Sara Jin Mi er i hvert fald ikke i tvivl om, at Lily Collins’ tilknytning til og fascination af Danmark spiller en rolle i de danske brands’ eksponering i serien.
“Jeg ved, at Lily har været sød til at nævne mig og selvfølgelig også Stine Goya i interviews og på pressemøder, og det er mega fedt, at det kommer ud på den måde. Det er dejligt, at hun virkelig bakker op om skandinaviske brands,” afslutter hun.