Elegant og eksklusiv på den moderne måde
Caroline Engelgaar har virkelig fundet fodfæste med sin tredje kollektion og fejrer udforskningen af, hvordan hun kan føre Mark Tans designarv videre, ved at give brandet et nyt navn, der afspejler den kollektive indsats.Denne anmeldelse er bragt i samarbejde med Bolou Fine Jewellery.
READ THE ENGLISH VERSION HERE.
Mark Kenly Domino Tan, Onsdag den 7. august 2024 kl. 15.00, Kunsthal Charlottenborg
Som en modens Jules Verne har kreativ direktør Caroline Engelgaar krydset imaginære oceaner og udforsket fjerne himmelhvælv for nu til sidst at lande med Jorden som inspirationskilde i den trilogi af kollektioner, som har været hendes personlige rejse hen mod at transformere Mark Kenly Domino Tan’s univers til at blive hendes værk.
Efter to sæsoner viste hun i dag, at hun virkelig har fundet fodfæste med en klar filosofi om at skabe menings- og værdifuld mode på sin måde. Hun markerede det med at omdøbe brandet til MKDT Studio, fordi det, med hendes egne ord, er team play at skabe en kollektion, og med The Earth understregede hun vigtigheden af at få input fra de bedste på deres felt, for at opnå det bedst mulige resultat.
Med Mark Tan selv ved roret var der ingen tvivl om hans visioner og ambitioner om at højne dansk mode, så det ofte havde haute couture dimensioner. Det har Caroline Engelgaard haft stor respekt for i sin udforskning af hans arkiv, som hun har brugt flittigt som afsæt i hendes gradvise forvandling af brandet, men det er ikke nogen hemmelighed, at MKDT Studio fremover skal være mere rentabelt, så nu inkorporerer hun de eksklusive Atelier styles i kollektionen, hvis materialer i forvejen er fra øverste hylde.
Derfor var det også helt bevidst, at hun lod showet The Earth i indergården af Det Kongelige Kunstakademi begynde med de tolv elfenbensfarvede Atelier sæt af uld og silke med skulpturelle, men velsiddende bukser, slanke midi-kjoler og nederdele betrukne knapper, tunge sømme og overdimensionerede blomsterapplikationer begået af Danmarks eneste brodeuse, Thit Moses, og aftagelige satin-evers med bølgekant til næsten Armani-agtige tidløse blazere og cityshorts i appetitlig neutral sommertweed, som gik igen lange veste.
Herefter fulgte hovedkollektionen med samme høje kvalitetsniveau i forarbejdningen, hvor Caroline Engelgaars genbesøg af Mark Tans arkiver var tydelig, men tillempet hendes bud på, hvordan moderne kvinder vil gå i klædt i hverdagen.
Hun havde slanket silhuetten yderligere fra inderst til yderst med inspiration i 1950ernes elegante, figurnære look, men på en måde, så tøjet aldrig virkede snærende. Der var stadig oversize elementer som i de ulastelige trenchcoats og sporty korte jakker, samt weed suits til både mænd og kvinder, men også mini-nederdele til sheer toppe med bandeau-effekt indbygget på barmen og ærmeløse bluser med skød over vide bukser, der bevægede sig over i jordfarver som ler, kvarts, granit og strå kombineret med khaki, gylden oliven og matcha-grøn.
Og heldigvis var nogle af de eksklusive styles også i sort, som denne skribents favorit, den lange kimono-agtige frakke med broderier til aftenbrug.
Caroline Engelgaard skal også roses for showets tempo, der var roligt til dæmpet live-musik, og gav modellerne tid til at gå to runder, så vi kunne få alle detaljerne med. Brava!
Du kan nedenfor se et udvalg af billeder fra showet. Se hele kollektionen her.