De slår rødder i minimalismen
Det er ikke længe siden at, Lovechild 1979 foretog en U-vending med deres look. Brandet holder kadencen og er stadig på rette vej med tidløs voksenmode, hvor overraskelserne ligger i detaljen.Denne anmeldelse er bragt i samarbejde med Bolou Fine Jewellery.
READ THE ENGLISH VERSION HERE.
Lovechild 1979, tirsdag den 6. august 2024 kl. 15.00, Amaliehaven
Det giver så meget mening at bruge den nyrenoverede og genåbnede Amaliehaven som catwalk, fordi Københavns mange byrum giver en ekstra dimension på oplevelsen af modeugen. Vi ser tøjet i deres rette omgivelser, for det er her vi kommer til at gå med det, og samtidig er det med til at forstærke brandingen af dansk mode som tilgængelig og brugbar.
Det var også nogle af grundene til, at Lovechild 1979 havde valgt at vise deres kollektion, Working Perspectives, mellem de fire bronzesøjler, springvandet og vandfaldet, der for fyrre år siden vakte opsigt med sit industrielle look i kontrast til den omgivende historiske arkitektur, men som i dag bare virker tidssvarende. Dels fordi vi har vænnet os til det, og dels fordi det falder fint i tråd med den minimalisme, som kendetegner en stor del af tidens designsprog i arkitektur, formgivning og mode..
Valget af venue skyldtes også Lovechild-designerne Anne-Dorthe Larsens og Hanne Yo Andersens fascination af den amerikanske kunstner Eva Hesse, hvis nyskabende, taktile værker fra 1950-60erne havde inspireret dem til at fokusere endnu mere på valget af monokrome metervarer med diskrete detaljer og lade dem være den bærende kraft. Sammen skabte de allerede til AW24 en ny minimalisme, da Anne-Dorthe Larsen vendte tilbage til sit eget brand efter nogle års pause, og den stil har de valgt at slå rødder i.
De havde brugt alle produkters uundgåelige forgængelighed som inspiration til lyse canvasjakker og -shorts med tydelig slitage, der på afstand kunne minde om industriel broderie anglaise, og med vilje ladet de rå, frynsede sømme være synlige på jakkerne i de nålestribede habitter, som var de sakset af midt på maven efter mange års brug.
Ellers var resten af kollektionen af intakte materialer i gode hverdags-styles som slipdresses med brede stropper, lange veste som jakke-alternativ samt feminine frakkekjoler og trenchcoats, understreget af Georg Jensen-smykker af samme minimalistiske skuffe. Det hele i en smuk palet af hvede, vanille, majs, variationer af grøn og blå som dagens sommerhimmel.
Og så gjorde Lovechild 1979 ’the girlfriend shorts’ officielle.
De ved, at mange mænd er vilde med deres satinlignende boksershorts, så for at understrege fænomenet og omfavne trenden med kønsneutralt tøj, var det selvfølgelig den ene af showets tre mandlige modeller, som viste dem frem. Og det så ultra cool ud.
Du kan nedenfor se et udvalg af billeder fra showet. Se hele kollektionen her.