Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
COPENHAGEN FASHION WEEK SS25

Ud af vintage jakkesæt opstår uventede og feminine silhuetter i hænderne på modeugens One to Watch 

Tidligere Margiela- og Cecilie Bahnsen-designere er med brandet Bonnetje en af Copenhagen Fashion Weeks One to Watch-udvalgte, der præsenterer i næste uge.
Tidligere Margiela- og Cecilie Bahnsen-designere er med brandet Bonnetje en af Copenhagen Fashion Weeks One to Watch-udvalgte, der præsenterer i næste uge.

Bonnetje blev lanceret i januar 2024, hvor de med en mindre off-schedule-præsentation blev et af de brands, der blev snakket om i krogene. Og nu – bare et halvt år senere – er de så på Copenhagen Fashion Weeks officielle præsentationskalender som et af de udvalgte One to Watch-brands. Med en fælles fascination af jakkesæt – og et behov for at skabe en balance mellem familie- og arbejdsliv – skabte Yoko Maja Rahbek og Anna Myntekær Bonnetje, hvor de netop bruger jakkesættet som omdrejningspunktet for deres designs: feminine silhuetter skabt af dekonstruerede, vintage jakkesæt, skjorter og deadstock-materialer.

“Ved at sprætte jakkesættene op og sammensætte dem på ny, udforsker vi alle lagene for at blotlægge de smukke detaljer – fra hestehår og lining til det ydre stof. Vores designs er ofte præget af meget feminine former, og vi arbejder med transformationen og sammenstødet mellem det maskuline og det feminine, samt det klassiske og det rå og moderne,” fortæller de to grundlæggere.

Model iklædt Bonnetje AW24
Bonnetje AW24-kampagnebillede

Både Yoko Maja Rahbek og Anna Myntekær er uddannede fra Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam. Efterfølgende rejste Yoko Maja Rahbek til Paris for at arbejde for Margiela, mens Anna Myntekær vendte tilbage til Danmark til et job hos Cecilie Bahnsen. Og efter en langsom opstart i Anna Myntekærs kælder med eksperimenter og mock-ups opstod konceptet for Bonnetje – og navnet – ud af arbejdet med vintage-jakkesættene.

“Bonnetje betyder “kvittering” på hollandsk. Vi har begge studeret i Amsterdam, og da vi fandt en kvittering i et af de første vintage jakkesæt, vi arbejdede med, blev dette navnet på vores brand. Kvitteringen har meget symbolik, da den kan symbolisere forbrugskultur, men den kan jo også bare være en fin hilsen fra den forhenværende ejer,” fortæller Anna Myntekær om navnet.

Hvad håber I at kunne bidrage med i modeindustrien?

“Først og fremmest vil vi levere godt design og skabe noget, vi er stolte af. Derudover ønsker vi at bidrage til at ændre branchen med hensyn til bæredygtighed, arbejdsmiljø og inklusion. Vi er ikke frontløbere i brugen af genanvendt, eksisterende tøj, men vi tror, at jo flere vi er, desto lettere bliver det at overbevise kunder og producenter om, at det kan lade sig gøre. Vi ønsker at vise, at man kan skabe noget luksuriøst og nyt ud af genanvendte materialer som jakkesæt,” siger Yoko Maja Rahbek.

Model iklædt Bonnetje AW24
Bonnetje AW24-kampagnebilleder

Det stadigt nye brands værker og univers kan opleves allerede i næste uge, under deres præsentation onsdag den 7. august.

“Vores præsentation bliver afholdt på Kunstforeningen Gl. Strand og vil være en slags installation med modeller og musik-performance. Vi er stadig meget nye, og vores økonomi tvinger os til at være ekstra kreative på både præsentationen og kollektionen, hvilket ikke nødvendigvis er en dårlig ting,afslutter de.

Bonnetje viser sin præsentation onsdag den 7. august klokken 17.30-19.30 i Kunstforeningen Gl. Strand, Læderstræde 15, 1202 Copenhagen K. Invitation er påkrævet.