Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Smykkevirksomhed vender minus til plus og slår egen rekord

Pura Utz er kommet ud af 2023 med det højeste resultat i virksomhedens historie, mens deres egenkapital er vokset med næsten 250 procent, og nye investeringer er på vej.
Pura Utz er kommet ud af 2023 med det højeste resultat i virksomhedens historie, mens deres egenkapital er vokset med næsten 250 procent, og nye investeringer er på vej.

For Pura Utz har første halvdel af 2024 budt på både en ny butik og spændende internationale samarbejder. Og ser man på deres seneste regnskab kan succeserne allerede ses afspejlet i 2023’s bundlinje. For resultatet for året efter skat viser nemlig et rekordhøjt resultat på lige omkring 205 tusinde kroner. Virksomheden har altså formået at vende deres resultat for året fra minus til et pænt plus. I 2022 lå resultatet på minus 48 tusinde kroner. Foruden stigningen i årsresultatet er egenkapitalen for 2023 også blevet mere end fordoblet fra året før. I 2022 lå den på lidt over 137 tusinde kroner, hvor den i 2023 var steget til lige knap 342 tusinde kroner.

“Væksten er meget organisk for os. Vi skal hele tiden sørge for, at alt hænger sammen med vores lønninger i Guatemala og i Danmark. Så det, at vi har fået et så stort overskud, er vi da stolte over, fordi vi er en lille virksomhed, som hver eneste måned håber, at alle regninger bliver betalt,” fortæller Anna Waller Andrés, som er medstifter og direktør for Pura Utz, hvor forretningsmodellen bygger på en filosofi om at forudbetale leverandører og medarbejdere, så store forhandleraftaler faktisk kan betyde svære perioder med lavvande i kassen.

“Som lille virksomhed er man så sårbar på likviditeten. Og der er vi jo meget skrøbelige, fordi vi er afhængige af hver eneste måned, at vi kan regne med, at vi får de penge, vi skal, for at kunne dække vores udgifter og lønninger,” fortalte Anna Waller Andrés tidligere på året i et interview med Fashion Forum.

Virksomheden har på kort til haft stor succes med at havne hos prestigefyldte forhandlere såsom Selfridges, Printemps og End Clothing. Og med det gode regnskab er planerne også at tilføje endnu flere til forhandlerlisten og lave nye samarbejder i resten af 2024. 

“Vi har planer om nye forhandlere, hvor vi netop kommer til at have en masse penge ude, som så skal give noget profit igen. Vi lancerer blandt andet i MoMA til september, hvor vi gerne vil fokusere på, at brande os på det partnerskab. Samtidig kommer der forhåbentlig et længere samarbejde med Glossier – som vi samarbejdede med for et par måneder siden – som også er en lidt større investering. Så vores fokus er helt sikkert at bygge videre på de partnere, vi har, og håbe på at få lidt flere ombord i Paris, ligesom vi for eksempel har partnere i Beijing med Dover Street Market og i Seoul med Corso Como. Vi lægger altså investeringer i at opbygge vores internationale partnere,” fortæller Rebecca Francker, som er Pura Utz’ brand manager, om virksomhedens fremtidige planer.