Rains er tilbage på vækstrejsen i nyt regnskab
Rains har de sidste par år kunne vise regnskaber med en stor og stigende omsætning og voksende ambitioner – og 2023 er ingen undtagelse.Ser man på Rains’ regnskab for 2022 viste bundlinjen et lavere resultat end forventet med et fald på lidt over 6 millioner kroner. Men den nedadgående kurve fik Rains hurtigt vendt igen, så de i 2023 endte med et resultat efter skat på lidt over 57,5 millioner kroner. Altså byder det seneste regnskab på en stigning fra 2022, hvor resultatet var lidt over 50,7 millioner kroner.
Den øgede bundlinje skyldes blandt andet en højere omsætning, som er steget med lige omkring 65 millioner kroner. I 2023 var omsætningen 627,7 millioner kroner, hvor den året før lå på lidt over 563,2 millioner kroner.
“Med specialiserede fabrikker, interne salgsselskaber, regionale distributionscentre og stærke detail- og e-handel-præstationer opretholder Rains et højt niveau af kontrol og effektivitet. Kombineret med et stærkt netværk af udvalgte engrospartnere har Rains støt øget sine værditilbud og opnået en unik position på markedet,” står der i regnskabets ledelsesberetning.
I 2023 valgte Rains at udskifte deres daværende CEO Jan Stig Andersen, som i stedet blev CEO for virksomhedens nordamerikanske afdeling med et mål om at “øge salget i Nordamerika til 500 millioner kroner over de næste fem år.” Omrokeringen har vist sig at være en god strategi, da den nordamerikanske afdeling er vokset med 41 procent og nu udgør 18 procent af det globale salg for virksomheden. Det er ifølge ledelsesberetningen i tråd med “2027-strategien om at skabe et globalt livsstilsbrand”.
Langt størstedelen af deres omsætning kommer stadig fra EU og andre lande, hvor omsætningen for 2023 var steget til lige godt 578,8 millioner kroner sammenlignet med 2022, hvor den lå på knap 519,7 millioner kroner. Ser man kun på den danske omsætning, var den på lige over 48,9 millioner kroner i 2023, hvor den i 2022 befandt sig på lige knap 43,6 millioner kroner.
Med 2023 fulgte også flere nye butikker i London, Berlin og Hong Kong. For 2024 har Rains fortsatte ambitioner om ekspandering, som blandt andet indebærer butiksåbninger i New York og Milano samt brandlancering i både Japan og Sydkorea.
“Forventningerne for 2024 er at levere fortsat vækst på tværs af alle regioner og salgskanaler, hvilket resulterer i forbedrede økonomiske resultater. Den nordamerikanske region forventes fortsat at bidrage væsentligt til virksomhedens vækst, da der er foretaget investeringer i strukturer og organisation i løbet af de sidste 18 måneder,” skriver virksomheden om forventningerne til fremtiden i ledelsesberetningen.