Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Yab Yum Clothing Co. regnskab giver forhåbninger til næste år

Yab Yum Clothing Co. står bag brandsene Blue de Gênes og Gabba, og har nu udgivet deres regnskab for 2023.
Yab Yum Clothing Co. står bag brandsene Blue de Gênes og Gabba, og har nu udgivet deres regnskab for 2023.

Selvom virksomheden viser et positivt resultat, hvor bundlinjen ligger på lidt over 2,1 millioner kroner for 2023, er det dog ikke tilfredsstillende for virksomheden, da det er faldet fra året før, hvor det lå på lige omkring 5,5 millioner kroner.

“Det er vores klare indtryk, at der i branchen er en generelt faldende efterspørgsel på vores eksisterende markeder. Afmatningen af markedet ser vi derfor som en af årsagerne til en mindre omsætning end forventet,” fortæller deres CEO, Nikolaj Madsen, i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: Rains er tilbage på vækstrejsen i nyt regnskab

Yab Yum Clothing Co.’s Operations Director, Ole Hardam Madsen, uddyber: “På grund af den generelle afmatning i markedet tog vi i slutningen af 2022 en strategisk beslutning om en markant nedbringelse af vores varelager med op mod 40 %, vel vidende at vi ville tabe markant på det. Samtidig har vi i 2023 oplevet valutatab på vores næststørste marked, Norge. Den norske krone faldt dramatisk hen over efteråret og vinteren 2022/2023. De penge, vi fik for de varer, vi solgte til levering i 2023, var markant mindre værd ved omvekslingen til danske kroner, og det resulterede i en væsentlig negativ påvirkning af bundlinjen.”

Ifølge virksomheden forventes regnskabsåret for 2024 at få et bedre resultat, da der nu er mere ro på valutaen. Brandet har da også mærket, hvordan den første halvdel af 2024 har vist sig fra en mere positiv side. Yab Yum Clothing Co. har også udfoldet nye strategiske indsatser, som blandt andet indbefatter et øget fokus på virksomhedens varelager, kollektionsopbygning og distribution.

“Vi har det seneste år arbejdet intenst med vores kollektioner, et fortsat kvalitetsfokus og forbedring af hele værdikæden. En kombination af disse initiativer gør, at vi har forventninger til et positivt 2024. Vi arbejder hårdt hver dag, og sammen med vores kunder, agenter, leverandører og kollegaer ser vi lyst på fremtiden,” afslutter Ole Hardam Madsen.