ELLE i "nye" hænder: “Det er faktisk først nu, at jeg forstår kompleksiteten, alle processer og led i det"
Efter knap 16 år har Aller valgt at opsige sin licensaftale med ELLE. Nu står Toast Projects med Cecilie Ingdal, Josephine Aarkrogh og Nikita Hoffmann Andersen i spidsen klar til at være udgivere på det magasin, de har været en del af længe. Men hvordan udgiver man egentlig et magasin, når man ikke er del af et stort mediehus, og hvordan tør de i en tid, hvor det trykte magasin gang på gang dømmes ude? Få svaret i den nyeste episode af Fashion Forum på lyd.“Hvordan får man trykt et magasin? Hvordan skal kvaliteten være? Hvor kommer stregkoden fra? Hvordan får man det ud i butikkerne? Vil de samme butikker som havde det før, gerne have det? Hvis der skal være en folie på, hvordan gør man så det?”
Det var bare nogle af de spørgsmål, som rejste sig, da Josephine Aarkrogh, Nikita Hoffmann Andersen og Cecilie Ingdal besluttede sig for at starte virksomheden Toast Projects og blive udgivere af Elle i Danmark, efter Aller opsagde licensaftalen og lukkede redaktionen.
For nok havde de lavet magasinet i mange år – i Cecilie Ingdals og Josephine Aarkroghs tilfælde siden henholdsvis starten i 2008 og 2009 – men de havde aldrig været så dybt involveret i processen og en del af hver enkelt, lille beslutning.
“Jeg har jo lavet det her magasin i næsten 16 år, men det er faktisk først nu, at jeg forstår kompleksiteten, alle processer og led i det. Det har også været tilfredsstillende,” uddyber Cecilie Ingdal, som bliver suppleret af Nikita Hoffmann Andersen, der bekræfter, at netop det med at forstå hele processen var en vigtig del af det nye Elle-setup:
“Vi har været på field trips, hvor vi har været ude hos distributionen og se præcis, hvad der sker, når magasinet bliver leveret hos distributøren. Fuldstændig manuelt: fra det kommer ind ad døren, til det står nede i kiosken.”
Og med det nye setup, hvor de tre har en finger med i alle led af proccessen, er det også vigtigt for dem, at man kommer til at kunne se deres tydelige aftryk.
“De freelancere, vi arbejder med, er måske vant til at gøre tingene på en bestemt måde, men magasinet er blevet mere til os nu, fordi der er mere på spil, og det føles meget mere personligt. Det er altid et samarbejde selvfølgelig, men vi har guidet det i en retning af, hvad vi også gerne vil. Taget det lidt tættere på,” forklarer Josephine Aarkrogh.
Du kan lytte til hele interviewet om det nye Elle med Cecilie Ingdal, Nikita Hoffmann Andersen og Josephine Aarkrogh i Fashion Forum på lyd på Spotify, Apple Podcast eller Podimo nu.