Frankrig vil være de første til at lovgive mod ultra-fast-fashion
Med et nyt lovforslag vil Frankrig forhindre kinsesiske ultra-fast-fashion-virksomheder i at oversvømme markedet og dermed være på forkant med EU's tekstilstrategi.Et nyt lovforslag i Frankrig, der blandt andet vil lægge afgifter på og forbyde reklamer for ultra-fast-fashion, som vi kender det fra kinesiske Shein og Temu, skal skabe mindre incitament for at købe det hurtigtproducerede og ekstremt billige tøj. Dét vedtog underhuset i det franske parlament med en enstemmig afgørelse i sidste uge.
Lovforslaget skal også stemmes igennem i det franske senat, før det bliver endelig lovgivning, og der dermed kan sættes en række tiltag i gang, som skal gøre det dyrere og sværere for de kinesiske gigantvirksomheder at sælge produkter i Frankrig. Dermed er Frankrig ved hjælp af egne tiltag og lovgivning på forkant med nogle af de krav, der er på vej med EU’s tekstilstrategi.
Frankrigs minister for bæredygtig omstilling Christophe Béchu kalder ifølge The Guardian tiltaget for verdens første lovforslag mod at begrænse ultra-fast-fashion. Men om det er en god ting, at Franrkig med lovforslaget er på forkant med EU’s kommende lovgivning, er de i tvivl om hos Dansk Mode & Textil.
“Overordnet set er det positivt med øget regulering i forhold til tekstiler og bæredygtighed, så vi kan støtte den rigtige type af produkter på markedet fremover, men vi kan ikke bakke op om, at individuel lovgivning i hvert land er vejen frem. EU er på vej med en anseelig mængde ny lovgivning, som arbejder på netop dette, og som går i den rigtige retning. Vi er nødt til at agere som ét marked i EU, hvis det skal være muligt at drive en mode- eller tekstilvirksomhed fremover. Hvis alle laver noget individuelt fremfor at vente på en EU-lov og implementering, så kan det skabe kaos og forvirring – ikke mindst for virksomhederne, som handler på tværs af flere lande,” fortæller Marie Busck, der er CSR- og bæredygtighedschef hos DM&T.
Lovforslaget i Frankrig indebærer flere tiltag, som tilsammen skal være med til at begrænse udbredelsen af ultra-fast-fashion. Herunder vil der komme et forbud mod at reklamere for de helt billige tekstilprodukter – også for influencere og på sociale medier. Derudover vil der blive tillagt en afgift på op mod 10 euro på hvert stykke tøj solgt fra ultra-fast-fashion-virksomhederne. Afgiften kan dog ikke overstige 50 procent af produktets salgspris.
Til slut omfatter lovforslaget, at virksomhederne bliver pålagt at informere forbrugerne om den miljøbelastning, produktionen af tøjet har forårsaget. Hvis lovforslaget bliver stemt igennem, vil også en række krav til at bestemme, hvilke virksomheder der hører under termen ultra-fast-fashion, blive fastlagt.
“Der er masser af spørgsmål, man kan stille ved det franske lovforslag. Først og fremmest er det endnu ikke klart, hvordan de vil håndhæve det, og hvordan det skal afgøres, hvilke virksomheder der er omfattet – altså hvilke kriterier de præcist vil bruge til at definere fast fashion. Men det gode er, at det med lovforslaget bliver italesat, at der er et problem med de her kæmpeplatforme som Temu og Shein, som konkurrerer med europæiske virksomheder og overtager en større og større markedsandel. Vi har jo en formodning om, at de produkter, der produceres for danske og europæiske virksomheder er produceret under både bedre arbejdsforhold og med skrappere regulering i forhold til eksempelvis kemikaliebrug, men det er jo faktisk ikke noget, vi ved med sikkerhed. Så det er i høj grad også et økonomisk spørgsmål, at denne form for regulering mod ultra fast fashion-virksomhederne bliver lavet,” fortæller Marie Busck.
Ifølge lektor i bæredygtighed på Det Kongelige Akademi Else Skjold giver lovforslaget god mening for et land som Frankrig at sætte kampen ind mod fast fashion, fordi “landet tager sin mode- og tøjkultur samt tøjindustri meget, meget alvorligt,” som hun formulerede det i P1 Morgen den 16. marts.
“Det handler i høj grad om at beskytte de små og mellemstore virksomheder, som især er dem, der har tradition for at lave det dyre tøj, der er bedre designet og af bedre kvalitet,” siger hun videre om incitamentet for lovforslaget.