Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Billede af gangen i CIFF med teksten CIFF Village

CIFF vil være platform for internationale partnerskaber igennem hele året 

Modemessen tilføjer Bestseller i porteføljen og styrker internationale showroom-partnerskaber.
Modemessen tilføjer Bestseller i porteføljen og styrker internationale showroom-partnerskaber.

Sofie Dolva, direktør for CIFF, blev i sidste uge en del af Berlingskes Talent 100 med de mest fremadstormende, yngre erhvervstalenter netop nu – og dette sætter hun en tyk streg under ved yderligere at konsolidere sin ambition for modemessen med strategien ’One Copenhagen’.

‘One Copenhagen’ handler, ifølge CIFF selv, om “at skabe ét samlet, moderne og internationalt handelscentrum for skandinavisk og international mode”. Dette understreges yderligere ved, at Bestseller-koncernen fremover bliver en integreret del af messen, der med sine 20 brands kommer til at fylde Bella Arena.

Den seneste tids konkurser er eksempler på, at det er en svær tid at drive virksomhed i. One Copenhagen er samtidig en vækststrategi for branchen skabt i tæt samarbejde med Copenhagen Fashion Week, Dansk Mode & Textil og MERK (det tidligere WEAR, red).

“CIFF har, i en ellers svær tid, formået at samle branchen omkring én messe – noget, der har været efterspurgt længe, og som allerede under sidste modeuge viste sig at være en stor succes. Det er en kæmpe gevinst for branchen,” fortæller Cecilie Thorsmark, adm. direktør i Copenhagen Fashion Week, og bakkes op af adm. direktør i Dansk Mode & Tekstil, Thomas Klausen:

“Sidste sommer bakkede alle 100 procent op omkring den Københavnske modeuge i august, og efter en succesfuld modeuge i januar blev det igen bevist, at vi er stærkest, når vi står sammen. Nu ser vi frem mod sommeren, hvor vi ved, at Copenhagen Fashion Week og CIFF igen vil skabe en inspirerende, innovativ og endnu mere travl modeuge til gavn for hele branchen.”

Under CIFF 62 i januar/februar 2024 oplevede CIFF en udstillervækst på 20 procent i forhold til året
før med i alt mere end 1.000 brands fra Danmark, Skandinavien og udlandet og udvidede
udstillingsarealet med 30 procent til én samlet showcase på over 26.000 m2.

Internationale tiltag skal styrke relationen til dansk mode

Men det er ikke kun i forbindelse med de to årlige modeuger i København, at One Copenhagen-strategien spiller ind.

Det er også ambitionen at sætte yderligere tryk på den internationale tilstedeværelse. Dette sker igennem strategiske samarbejder med brancheorganisationen The Council of Fashion Designers of America (CFDA) i USA om et showroom i forbindelse af New York Fashion Week. Derudover fortsættes partnerskabet ’Scandinavian Manifesto’ på Pitti Uomo i Firenze, hvor skandinaviske modebrands siden 2018 har fået mulighed for at skabe internationale forbindelser – og endeligt er der indledt et nyt showroom-samarbejde under Milanos modeuge.

“Det sidste års tid har vores fokus været på at skabe et stærkt fællesskab og en unik platform, hvor danske brands ikke kun bliver repræsenteret to gange om året, men i stedet indgår i frugtbare parløb med de største internationale spillere,” forklarer Sofie Dolva.

“Måden, vi gør det på, er ved at have 360 graders partnerskaber i løbet af året og fortsat nære samarbejder med de mest toneangivende mode-byer i verden. Derfor er vi også enormt stolte af at kunne fortælle, at vi igen i år har et partnerskab med CFDA i New York i forlængelse af deres modeuge, samt for første gang vil samarbejde med Camera Showroom i Milano.”

Den 63. udgave af CIFF – Copenhagen International Fashion Fair finder sted i Bella Center Copenhagen d. 7.-9. august 2024.