Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
COPENHAGEN FASHION WEEK AW24, MODEUGE

Show-koreografen: “Det er på gaden, jeg finder min inspiration”

Modeugen er netop skudt i gang, og vi har i den forbindelse talt med showkoreograf og moving director Toniah Pedersen.
Modeugen er netop skudt i gang, og vi har i den forbindelse talt med showkoreograf og moving director Toniah Pedersen.

Når musikken tændes og modellerne træder ud på runwayen bringes Toniah Pedersens hårde arbejde til livs. Med en karriere, der spænder bredt fra TV og film til teater og koncerter, har hun cementeret sin position som anerkendt danser og koreograf. Blandt andet har hun flere sæsoner været navnet bag bevægelserne i programmer som X-Factor, Vild Med Dans, DMA og Zulu Awards – og derudover har hun arbejdet sammen med musikere som Aqua, Lukas Graham, Gilli, Artigeardit og Thomas Helmig.

Og så agerer Toniah Pedersen også moving-director i modebranchen. Denne sæson står hun bag catwalken hos Remain, Stine Goya, Mark Tan, Helmstedt og Rotate. Vi har talt med hende om hendes inspirationskilder, forberedelser og de shows hun i år koreograferer.

Hvor længe har du arbejdet som koreograf i forbindelse med modeugen?
“Det har jeg i 11 år. Mit første job var med Uffe Buchard, hvor vi skulle lave et show i Jernbanebyen i København. Det fik jeg, fordi min veninde, som plejede at lave det, ikke kunne. I stedte foreslog hun mig – og så blev jeg sådan set bare kastet ud i det.”

Hvordan er processen fra, at du bliver hyret som show-koreograf til showstart?
“Det er meget forskelligt. For det meste starter jeg med et møde med brandet, ser location og giver mine tanker omkring, hvordan catwalken skal formes. Derefter tager jeg tid på, hvor lang tid scenen vil tage at vil tage at gå for at sikre, at musikken er lang nok til at vise alle modeller i alle looks. Det er den normale proces, men så er der også gange, hvor jeg bliver involveret endnu mere og eksempelvis er med til at udvælge modeller og musik – og hermed også er en del af fittingen.

Jeg vil nok mere kalde mig selv for ‘Moving Director’, end koreograf, fordi mit arbejde handler om at finde en måde modellerne kan gå på, så det passer til både brandet og musikken. På den måde har jeg ret frie hænder. Brandet giver selvfølgelig nogle præmisser i forhold til stemning, farver og udtryk – og så arbejder jeg ud fra det.”

Hvor henter du inspiration til dine showkoreografier?
“Det henter jeg faktisk primært fra gaden. Jeg kan rigtig godt lide bare at se folk gå, fordi der er så mange forskellige udtryk, når folk bare går. Det er så ærgerligt, at folk i dag konstant er på deres mobiltelefoner. Man mister personlighed, når fokus blot er på skærmen frem for før i tiden, hvor man orienterede sig om sine omgivelser og generelt havde en anden bevågenhed.”

Stine Goya SS24 koreograferet af Toniah Pedersen
Stine Goya SS24 koreograferet af Toniah Pedersen

 Hvor finder man dig lige inden showstart – og hvad er din opgave her?
“Lige inden showstart, finder du mig ude ved modellerne, hvor jeg liner dem op og gør dem klar. Det er så også her, jeg er under showet, hvor min opgave er at få sendt modellerne på helt specifikke intervaller.” 

Har du en oplevelse fra en tidligere modeuge, som du især husker? 
“Det skal være noget opfindsomt og uventet. For eksempel lavede jeg sidste show for Stine Goya, hvor settingen var en hel gade. 32 modeller var fordelt og kom ud fra fire huse, hvilket gjorde, at der er virkelig mange parametre, der skulle stemme overens. Det krævede en hel del timing i forhold til at få dem ud på det rigtige tidspunkt. Normalt står jeg jo ét sted sammen med alle modellerne og kan give dem dessiner løbende, men her var det spredt ud. Så det med at koordinere at få alle modellerne ud på samme tid var ret sjovt. Det var også en skøn ting, at de havde lavet et middagsbord midt i gaden, hvor folk kunne sidde. Det var for mig en særlig opgave.”

Hvad ser du særligt frem til ved AW24-modeugen?
“I år laver jeg shows for Remain, Stine Goya, Mark Tan, Helmstedt og Rotate. Jeg kan virkelig godt lide den fart, der er, og jeg nyder at opleve alle de forskellige udtryk, jeg kommer i berøring med i løbet af sådan en uge. Det er jo lidt sådan et sansebombardement af indtryk, så det glæder jeg mig altid til at se. Og så glæder jeg mig til at se alle de ting, der er blevet talt om på de forskellige møder, komme til live.”