Fremtiden ser lys ud for Alphas talenter
READ THE ENGLISH VERSION HERE
Alpha, Tirsdag den 30. januar 2024 klokken 18.00, Øksnehallen
10 af nordens stærkeste designtalenter, alle nøje udvalgt af en kyndig jury bestående af redaktører, talentmanagere, kreative direktører. Og dermed bliver Alphas show et lille indblik i fremtiden. Et indblik i, hvad der fylder blandt de designstuderende, og hvad vi kan forvente i forhold til trends, tendenser, teknikker og silhuetter.
Og noget der altid er eksperimenteret og leget med er teknikkerne. Om det er strik, formgivning, vævning, print eller tekstilmanipulation, kan man regne med at se op til flere af de unge designere have dedikeret sig til et håndværk og udforsket dets potentiale. Det sås blandt andet hos Kelly Konings, der har hengivet sig til væven og skabt masser af struktur og mønster til frakker, jakker og kjoler. Til én kjole var der blevet fyldt godt på med lametta i væven, hvilket lidt gav et indtryk af et overpyntet juletræ, men også bare var sjovt og fint.
Og sjov er netop det, der skal være plads til ved talentshows. Det er netop her, de studerende skal makse ud, vise alt, hvad de kan, og ikke skænke salgstal, bestillinger eller kommercielle hensyn en eneste tanke. At ét stykke tøj tager, jeg ved ikke hvor lang tid, at lave og hverken kan sættes i produktion eller sælges for almindelige penge, er fuldstændig ligegyldigt, for her gælder det om at spille med de kreative muskler.
Dét var særligt tydeligt med Anni Salonens komplicerede læderjakker, hvor store roser snoede sig som én stor tredimensionel detalje, og som landede hende produktion og salg af en capsule collection for Browns Fashion med den begrundelse, at “her leather jacket in particular made all of the jury members swoon”. For Alpha modeugepræstation er ikke bare et show, men en konkurrence med ret betydelige priser, som virkelig kan sætte skub i talenternes gryende karrierer.
Strik er også et ofte populært håndværk hos Alpha-designerne, og i år var ingen undtagelse. Hos Ingrid Petterson var strikken lavet på maskine i Mondrian-farver og geometriske felter og blev dermed et bouncy og blødt nik til Yves Saint Laurents ikoniske kollektion fra 1965. Thelma Rut Gunnarsdottir havde udforsket hækling, hvor hun havde skabt eventyrlige, skulpturelle showpieces, som snoede sig om modellerne og gav en alfeagtig aura – noget, der instinktivt fik mig til at tænke “det må være det islandske bidrag” – i øvrigt det første i Alpha-regi.
Sidste år var der et stort fokus på store volumen og dunfyld hos Alpha-finalisterne. Det var gevaldigt skruet ned denne gang, men enkelte designere havde alligevel ikke kunnet lægge det helt fra sig. Det var tilfældet med Tilde Herold, vi også så ved sommerens afgangsshow fra Det Kongelige Akademi, der havde skabt en stor, kridhvid dynekjole, mens Liana Paberza havde taget et mere humoristisk take på det. Som printdesigner kan det være svært at præsentere sit design ved et klassisk modeshow, men her havde hun taget forskellige printede figurer som ”doge”-meme-hunden, en typisk souvenirdelfin, katte, enhjørninger og ulve og fyldt ud med dun eller vat og beklædt en hel kjole med dem – det lignede sådan set en buket af helium-balloner fra Tivoli, og printet blev vist effektivt frem.
At hver designer har fået lov at sætte musikken til sin egen indgang bestående af fem modeller hver især, er en genistreg fra arrangørens side. For med meget få virkemidler skal de ti designere på ultrakort tid vise, hvem de er som designere, og hvor de vil hen med deres forestående karriere. Og der er musik bare en stærk stemningsskaber, så man allerede inden modellerne træder ind, har en forestilling om, hvad man har i vente. Kombineret med modellernes forskelligartede gang blev det på den måde ti små shows i ét. Om ti er lige i overkanten, og tager lidt af publikums fokus kan diskuteres. Rastløsheden kunne i hvert fald mærkes blandt publikum til sidst, hvilket er lidt synd for de sidste. Men holdt man til det hele, fik man set, hvad fremtidens designere har at byde på. Og det tegner bare rigtig godt.
Udover de nævnte designere var også Idaliina Friman, Andreas Hermann Bloch, Alex Luonto og Ruusa Vuori blandt Alpha-finalisterne.
Vinderen af Alpha-prisen på 50.000 kroner samt et studieophold på UEDA College of Fashion i Osaka i Japan blev Ruusa Vuori. Tilde Herold og Andreas Hermann Bloch vandt begge et års mentorforløb med Olya Kuryshchuk, grundlæggeren af 1 Granary. Anni Salonen blev udvalgt til at lave en capsule collection for Browns Fashion, mens Idaliina Friman skal i et betalt praktikophold hos The Row i Paris. Sidst men ikke mindst skal Ruusa Vuori og Tilde Herold være en del af en gruppeudstilling på Nationalmuseet i Oslo.
Du kan nedenfor se et udvalg af billeder fra showet. Se hele kollektionen her.