Stine Goya leverede sin til dato nok bedste kollektion
Stine Goya bygger videre på sidste sæsons home coming show med et personligt og vellykket show, der hyldede kræfterne bag kollektionens tilblivelse – teamet.READ THE ENGLISH VERSION HERE
Stine Goya, onsdag den 31. januar 2024 klokken 17.00, Amaliegade 42, 1256 København K
Hvor designere typisk kigger ud i verden for at søge inspiration, havde Stine Goya denne sæson igen valgt at vende blikket mere ind ad og lade sig inspirere af det nære. Hvor hun sidste sæson inviterede os til show i gaden, hvor hun bor, blev vi i dag inviteret indenfor på hovedkontoret i Amaliegade. Dette fungerede ikke kun som kulisse for showet, men indgik også i selve kollektionen, som et smukt malet print af showroomet i abstrakte farver eller åbningskjolen med et håndmalet print af kontorets trappeopgang.
Der var en ro over den nye efterårskollektion, som klæder brandet. Hvor Goya tidligere har brugt mere skrappe farver, som den limegrønne, er hun tilbage i mere blide nuancer. Vi så en sart rosa kjole med en håndtegnet valmue og en frakke i samme nuance med aftageligt metal ’hardware’, der både lukkede og besmykkede. Taupe var en anden gennemgående farve, som en del af print men også alene i en afdæmpet pailettejakke og i jacquardjakken, der er blevet en klassiker hos Stine Goya. I den mørkere farveskala var en rød læderlignende frakke, med firkantede spænder, der var lige dele cool og elegant. Mens enkelte sorte elementer gav nogle fine pauser, hvor silhuetterne stod tydeligt frem.
Kollektionen rummede også mange dekonstruerede elementer, der fungerede, som en anden måde at invitere os ind i detaljerne på. En nålestribet nederdel, hvor de dekonstruerede elementer lod et blomsterprint titte frem og en skrå slids i en ternet strik, der gav kig til bukselinningen.
Stine Goya havde for første gang valgt at tilføje lys denim til kollektionen, hvor en nederdel med trykknapper over et par bukser og en jakke med bredt bælte, var mærkets take på ’the Canadian tuxedo’.
Accessories fylder mere og mere i Goyas kollektion. Denne sæson var der fokus på ballerinasko og slouchy støvler med kitten heels – begge dele med glimmer eller nitter. Tasker i æblelæder i forskellige størrelser med Goyas S-monogram enten som håndtag eller udsmykning var alt sammen med til at give kollektionen et helstøbt udtryk.
Kollektionen havde fået titlen ’Art.work’, som referer til samarbejdet med kunstneren David Risley – der i øvrigt sad blandt gæsterne. Kunstneren havde malet portrætter af både Stine Goya og flere af hendes medarbejdere, og disse gik ikke bare igen på en kjole i kollektionen, men prydede sammen med et manifest skrevet af Stine Goya væggene omkring os – og da Stine til slut kom ud til showets finale omgivet af sit team, udstregede hun, at det at skabe et vellykket show er en holdindsats. Hvilket ikke bare var en fin gestus men også gav mærket autenticitet. Stine Goya er virkelig kommet hjem.
Du kan se et udvalg af billeder fra showet nedenfor. Se hele kollektionen her.