Paradokset Skall
I 10 år har Skall Studio vist vejen frem for en bæredygtig mode. I dag cementerede de deres position som det bedste valg til den hverdag, vi trods alt har flest af, og som skal ose af kvalitet.READ THE ENGLISH VERSION HERE
Skall Studio, onsdag den 31. januar 2024 klokken 12.00, Fabrikken for Kunst og Design
Der er det paradoks ved den københavnske modeuge, at bæredygtighedsparameteret ikke rigtigt harmonerer med det, vi egentlig forventer af mode, nemlig lyst, overflod, sprudlen, unødvendighed. For handler ansvarlig tænkning ikke om det fornuftige og sobre? Om alt andet end at opfordre til mere, mere, mere.
Paradokset genfindes i endnu højere grad i et mærke som Skall Studio, som er baseret på alle de rigtige værdier, men som kun bliver større og større. Det danske brand har fra dag 1 erklæret, at de ville gøre en forskel i forhold til den traditionelle, svinende modeindustri. De begyndte i det små i 2014 med skjorter og få andre langtidsholdbare basisvarer, nu har de årlige, komplette kollektioner, en børnekollektion og homeware, de ekspanderer med butikker (København og (snart) Paris), og de har længe holdt store og yderst attraktive shows. Shows, der finder deres eksistensberettigelse i at styrke Skall-universet; vise nye fans, at de kan starte her, og bekræfte eksisterende fans i, at de blot behøver at supplere med den frakke, de bukser, den kjole i den nye sæson, og så style det sådan og sådan for stadig at føle, at de er en del af deres samtid, uanset at de i en eller anden forstand prøver at undgå at bakke op om dens forbrugsmæssige løben-løbsk.
AW24-showet blev holdt i dag på Fabrikken for Kunst og Design på Amager; en af de store show locations, og trods den som altid afdæmpede, nærmest blide Skall-stemning, var der tætpakket på Børge Mogensens Folkestol.
Kollektionen har fået titlen Letters (Breve) – noget, som skabes af eftertænksomme mennesker, der gerne vil dele deres refleksioner med andre i et tempo, hvor de ikke mister sig selv. Ligesom Skall-søstrene, Julie og Marie. Titlen understreger dermed præcis Skalls paradoks: At være en aktiv del af sin samtid, men også bremse den lidt, finde den eftertænksomme dybde i den frem for blot at holde sig til den hurtige, lyststyrede overflade.
Skall har altid både klassisk-maskuline og poetisk-feminine styles. Og denne gang har søstrene fundet inspiration i New York i de sene 60’ere og to af de helt store, moderne samtidsfortolkere, som begge rummer disse lidt modsatrettede sider i sig, og begge byder på dybde fremfor overflade, nemlig forfatteren og skribenten Joan Didion (1934-2021) og musikeren og digteren Leonard Cohen (1934-2016).
Skalls AW24 bød således på en catwalk, der kunne have været det øvre Manhattan i midt-slut-60’erne, befolket af sortklædte intellektuelle bibliotekarer, filosoffer og kunststuderende i trekvartlange, klassiske uldfrakker, ankellange skørter og bukser med tilpas vidde til at bevæge sig i vinden under effektiv gang med avis og moleskinsnotesbog i armene. Og ja, faste Skall-fans vil supplere garderoben med den grå, skotskternede smalle uldnederdel, den elegante sandfarvede, gulvlange kaftan og det gråbeige jakkesæt med brede stumpebukser, mens nye fans foruden de styles kan gå efter nye versioner af husets klassikere såsom uldfrakken, de håndstrikkede, brede sweatre, den geniale V-hals-vest (nu med dybere V og i kabelstrik) og de lange blazere. Alt sammen selvfølgelig skabt med bæredygtige metoder og genanvendte materialer og suppleret med en styling, der viser os, at vi fortsat kan bruge vores eksisterende garderobe, blot vi kender det kommende efterårs koder; ikke mindst i kraft af samarbejdet med Kinraden, hvor Sarah Müllertz havde fået frie hænder til at skabe smykker inspireret af arkitekten Oscar Niemeyer og billedhuggeren Brancusi, der gav et elegant touch og understregede Skalls forkærlighed for håndværk. Især tre glatpolerede, skævt-runde sølvbrocher sat på V-hals-vesten som store Pjerrot-knapper var et scoop, som gjorde den smukke vest klar til fest. For tøjet er der for vores skyld, ikke for nogen andens. Og pludselig er det at udvide sin garderobe ikke længere et paradoks. For er vi ikke netop sat på jorden for at udvide vores sind? Tak til Skall for fortsat at inspirere til det.
Du kan se et udvalg af billeder fra showet nedenfor. Se hele kollektionen her.