En modebranche i forandring: Inklusion og diversitet
Lyt med, når vi dykker ned i begreberne inklusion og diversitet, som en vej til en mere ansvarlig modebranche.I mange år har der været fokus på at skabe en mere divers og derigennem mere inkluderende modebranche, hvor flere føler sig repræsenterede og velkomne. Men en ting er, at der i kampagner og til modeshows castes modeller i flere størrelser og etniciteter, men noget andet er, hvilket tøj der er tilgængeligt for forbrugerne. For hvad hjæper det at se en model i størrelse 48 på catwalken, hvis forbrugeren ikke selv kan købe tøjet i samme størrelse efterfølgende?
I denne episode af Fashion Forum på lyd undersøger vi, hvordan tilgangen til inklusion er under udvikling hos brands, på designuddannelserne og hos modeugen som institution. Ved at udvide størrelsessortimentet og dermed gøre tøjet tilgængeligt for flere, kan brands og designere inkludere en langt større skare af mennesker.
Det har de blandt andet gjort hos Ganni, efter kreativ direktør Ditte Reffstrup skulle hjælpe en veninde – i størrelse 44 – med at finde noget tøj i en af Gannis butikker, og efter længere søgen måtte kapitulere og indse, at intet af deres tøj passede veninden godt. Det har sat gang i en større omvæltning hos Ganni, der nu tilbyder tøj fra størrelse 32 til 52 og benytter sig af fittingmodeller i størrelserne 36, 42 og 48 for at sikre sig, at tøjet sidder lige flot på alle størrelser.
På Designskolen Kolding og hos KEA uddanner de netop eleverne i at tænke udenom de standardstørrelser, branchen nu opererer indenfor. Ved hjælp af blandt andet digitale redskaber og fittingmodeller i alle størrelser lærer eleverne at skabe tøj, som faktisk passer forbrugerne, så det ikke ender inaktivt bagerst i garderoberne.
Og hos Copenhagen Fashion Week mærker administrerende direktør, hvordan den danske modebranche i takt med samfundets øgede fokus på inklusion lige så stille følger trop – selvom det sagtens kunne gå hurtigere. Og så skal inklusionen og diversiteten brede sig fra modeller og tøjstørrelser til kontorer, front rows, backstage og til de magtfulde stillinger i modebranchen.
Podcasten om inklusion og diversitet er den anden i en serie af tre skabt i samarbejde med Designskolen Kolding, hvor vi dykker ned i tre indsatsområder til en modeindustri i bedre balance med planeten. For hvordan forholder man sig til begrebet kvalitet ude i virksomhederne, i brancheorganisationerne og på designskolerne? Det har vi talt om med Ditte Reffstrup, kreativ direktør og medejer af Ganni, lektor fra KEA Asta Veisig Baggesen, programleder på Designskolen Kolding Christel Arnevik og CEO i Copenhagen Fashion Week Cecilie Thorsmark.
Hør podcasten i Apple Podcast, på Spotify eller på Podimo.