Vores dristige Dronning
Majestæten er også trendsætter, skriver modejournalist Lotte Freddie i denne klumme om Dronningens farvefulde stil i anledning af Hendes Majestæts abdicering.Dronning Margrethe er ord-ekvilibrist, historisk funderet og ekstremt vidende. Hun er kunstner, har humor, en fabelagtig hukommelse og er en fremragende fortæller.
Og så er Majestæten trendsætter.
Ingen har som hun formået at ændre på det jævne niveau, som danske kvinder ynder påklædningsmæssigt. Ingen har som hun opfordret til at turde noget mere, gøre sig umage – både med stil og kulører.
Dronningens farveglæde, der også gør sig gældende i hendes indretning af diverse slotte, viser også mod. Mod, til at betræde nye anderledes veje, til at sætte kulører vovet eller usædvanligt sammen. Hvem glemmer den spraglede sofa og de petitpoint-rosenbroderede puder – begået af Dronningen selv – i stolene på Marselisborg eller de turkisfarvede døre på Fredensborg. Alt er gjort med sikker sans for frapperende og ekstraordinære resultater.
Lige siden barndommen har Dronningen elsket at klæde sig ud og at spille teater, som de teaterforestillinger kongefamilien holdt af at opføre for hinanden. Hun besidder et teatergen, der omfatter kreativitet med både tøj og udseende. Nytårsaften med, de samme, venner blev altid fejret udklædt efter et valgt tema, ofte et eventyr, men forskelligt fra år til år. Dronningen har her været Neptun, heksen i Bournonvilles Sylfiden, Yvonne i Olsen Banden og Fru Fernando Møhge i Matador. Dramatilbøjeligheden fandt genklang hos Prins Henrik, der selv optrådte flamboyant i sin påklædning. Alt var og er velovervejet, gennemtænkt og gennemført. Også de seneste, nu smalle, gallakjoler i turkis velour, bourgogne-knipling og mørkeblå blonder og zibeline og hverdagstøjet, hvor skjortekjoler med bælte om den smalle talje er det foretrukne. Højtelsket er den ”glade” regnfrakke af storblomstret voksdug købt hos Peter Jones i London med gult revers og lommer.
Dronningens fornemmelse for grandeur, for det storslåede i sin egen påklædning er unægtelig. Hun lægger stor vægt på tøjets betydning i forhold til tidspunkt, situation og historie. Sat sammen med kostbare, historiske smykker skaber hun et statement, som gør indtryk. Hun sætter sit mærke. Det gælder især for gallakjolerne, hvor hun konstant har åbenbaret nye udtryk for elegance. Rigmor Mydtskovs vidunderlige foto – mit yndlings – af den unge dronning i rubinrød kniplingskjole udskåren over skuldrene og med store skinkeærmer, var et tydeligt fingerpeg mod en ny pragt. Jørgen Bender var mesteren bag kjolen, som blev til i samarbejde med Dronningen selv. “Vi digter det sammen”, fortalte Dronningen om samarbejdet. På samme måde er hun altid inde over designet med de forskellige createurs, der udfører Majestætens garderobe. Modeskaberen, Holger Blom, stod for Dronning Ingrids klæder. Efter hans død overtog Jørgen Bender hvervet som kongelig createur, og sammen med dronning Margrethe har han skabt uforglemmelige rober.
Lad mig bare nævne sølvbryllupskjolen forarbejdet af 60 meter sølvindviklet gråt tyl med påhæftede sølvlametta prikker – et decideret kunstværk
Dronningen tegnede selv kjolen med nederdelens tre asymmetriske etager i lag. Den aurorafarvede – koralrøde taftkjole – endnu en yndlings – med store, asymmetriske rosenrosetter med glimtende krystalperler i midten som ærmer, skabt til Prinsgemalens 60-års fødselsdag i 1994 og også et Jørgen Bender/Dronning Margrethe mesterværk.
Eller den overdådige gallakjole af oceaner af midnatsblåt tyl, som Hendes Majestæt Dronningen havde købt i Frankrig til sin 60-års fødselsdag, tegnet af Uffe Frank og udført af Jørgen Benders kompagnon, Verner Enquist, som hun ønskede skulle blive til en lidt ”vild” kjole. Resultatet blev en stor vid nederdel i tre lags etager tætplisseret tyl, samlet foroven bagtil i en vifte og med plisserede flæseærmer. I sandhed en vildt flot kreation.
Der har været mange berømmelige ensembler og gallakjoler igennem årene, som har vakt furore. Til det nye kongepars bryllup bar Dronningen et meget smukt ensemble, skabt med Mogens Eriksen, af en lang, vid, rød frakke over lang kjole af sommerblomstret taft – samme mønster, som lyste i en sommerkjole på rejse med Dannebrog til Kong Carl Gustafs 50-års regeringsjubilæum.
Måske den var en omsyning af den lange festkjole for Dronning Margrethe har forandret kjoler til nye formål og alle kjoler, også gallakjoler, er gennem tiden blevet genbrugt flere gange til andre vigtige og fornemme begivenheder.
Efter Jørgen Benders død overtog hans medarbejder, Verner Enquist hvervet som Dronningens kreatør. Desuden arbejdede hun sammen med andre designere og skræddermestre, der udførte rober for Dronningen. Annette Freifeldts skrædderi har igennem 30 år udført mange af Dronning Margrethes todelte dragter, jakke og nederdel i lysende farver, når hun er på arbejde i både Danmark og udlandet og til fødselsdage på Amalienborgs balkon. Ligesom den engelske Dronning Elizabeth ALTID var iklædt iøjnefaldende ensembler, når hun var på besøg både ude i verden og hjemme i Storbritannien – hat, frakke og kjole i stærke kulører som gul, blå, turkis, grøn, lilla – bærer Dronning Margrethe rosa, pink, turkis og lilla, der klæder hende eminent, for at kunne blive set af publikum.
De seneste mange år er Birgitte Thaulow blevet Majestætens foretrukne modeskrædder.
Hun har stået for både små og store kjoler i de seneste år. For eksempel den store, smaragdgrønne kniplingskjole båret under den formidable sølvrævecape fra Birger Christensen, som Dronningen ofte favoriserer. Alle udtrykker de Dronningens behov for at sætte sit mærke. Også når hun viser sin respekt for landets hedengangne eminente minkavlere, verdens bedste, ved at bruge sine minkpelse. Senest den diagonalskårne, grå safirmink frakke.
Dronning Margrethes dristige farvevalg og ditto sammensætninger har affødt en respekt og interesse for tøj og mode, der har forplantet sig til befolkningen. Nytårsaften gætter folk på farven på blusen/kjolen, som Majestæten har valgt til sin nytårstale. Og når Dronningen holder gallafest på Amalienborg, Fredensborg slot eller Christiansborg, er TO tv-kanaler med tilhørende modeksperter beskæftiget med at rapportere om KJOLERNE. Det er dét, seerne vil se. Dét, folket vil opleve og diskutere.
Resultatet er blandt andet, at også selv venstreorienterede politikere, der tidligere så absolut ikke var modemindede, nu gør sig virkelig umage og udviser vældig interesse i at tage sig ud i bekostelige rober.
Alt sammen takket være trendsætteren, Dronning Margrethe II.