Er et Farfetch-kollaps på vej?
En af verdens største forhandlere af luksusmode er potentielt på vej til at blive insolvent – og det vil, Ifølge Business of Fashion, få “vidtrækkende konsekvenser" for den globale modebranche.Det er ikke nogen hemmelighed, at modebranchen globalt set er hårdt ramt i disse år. Det ses på det stigende antal lukninger, konkurser, opkøb og røde regnskaber. Men når en af verdens største forhandlere af luksusmode som Farfetch er ved at dreje nøglen om, er det alligevel en øjenåbner.
Farfetch solgte sidste år mode for mere end tre milliarder dollars. Virksomheden beskæftiger mere end 6000 mennesker i over 21 lande, samarbejder med mere end 1400 brands, herunder en lang række danske, og butikker i 50 lande. Derudover ejer Farfetch det ikoniske britiske magasin Browns, og er white label-platform for retailgiganter som Harrods og Neiman Marcus. For bare at nævne nogle af aktiviteterne.
Men den seneste tid har problemerne hobet sig op. Den 28. november kom nyheden, at Farfetch-stifter og CEO José Neves, som grundlagde virksomheden i 2007, overvejede at afnotere virksomheden fem år efter, at den blev børsnoteret på New York Stock Exchange.
Kort efter droppede Farfetch til manges undren fremlæggelsen af sine resultater for tredje kvartal, som skulle være offenliggjort den 29. november. Og det sker efter flere meldinger om generel tilbagegang i salget. Så sent som i august meldte virksomheden om et fald i omsætningen på 1,3 procent for de seneste tre måneder på grund af dalende salg både online og i fysisk butik.
Men det er ikke kun svingende salgsresultater, der presser Farfetch. Ifølge en analyse fra researchvirksomheden Bernstein i oktober, er deres økonomiske situation så alvorlig, at det er “diskutabelt, hvorvidt Farfetch har nok likviditet til at klare sig til årets udgang.” Og siden da er situationen kun blevet værre. Det skriver Business of Fashion, der derfor konkluderer, at det ikke er udelukket, at Farfetch er på vej til at blive insolvent.
Og det vil få “vidtrækkende konsekvenser” for modebranchen globalt, skriver Business of Fashion, der mener, man kan gå så langt som at kalde det modens ‘Lehman Brothers-øjeblik’ – altså en reference til Wall Street-konkursen, der sendte chokbølger gennem det globale finansmarked i 2008 lige inden finanskrisen.
Metoder til overlevelse
Farfetch er dog igang med at finde overlevelsesmetoder. Heriblandt førnævnte afnotering, men også mulighed nye investorer, ligesom at det siges, at José Neves overvejer at sælge New Guards Group, der står for driften af blandt andre Off-White og Palm Angels, og som Farfetch opkøbte for 675 millioner dollars i 2019. Men også her er salget faldet drastisk, hvilket har bidraget yderligere til platformens nuværende likviditetsproblemer.
Samtidig er den kommende aftale med den schweiziske luksusgigant Richemont om at købe en andel – 47,5 procent for at være præcis – i Farfetchs største rival, Yoox-Net-a-Porter, også gået i stå. En aftale, der ellers var blevet arbejdet på i over et år, og som ville have haft store både strategiske og økonomiske fordele for Farfetch.
Dertil udtalte Richemont i en pressemeddelelse den 29. november, at den gerne vil “minde sine aktionærer om, at de ikke har nogen økonomiske forpligtelser over for Farfetch” og ikke påtænker at låne eller investere yderligere deri. Det fik hurtigt markedet til at reagere, hvorfor Farfetchs aktie dykkede med mere end 50 procent og kortvarigt blev handlet under én dollar per aktie – hvor den på sit højeste blev handlet for over 70 dollars i begyndelsen af 2021.
Ifølge Business of Fashion, er det dog ikke alle, der har givet op på Farfetch. Kapitalforvaltningsfirmaet Point72, der ejes af milliardærinvestoren Steve Cohen, afslørede i fredags en aktieandel på 5,1 procents ejerandel i Farfetch, hvilket fik virksomhedens aktier til at stige ni procent den dag.