Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

“Et kalkuleret fald” i omsætningen: Miinto offentliggør nyt årsregnskab

En ny strategi om profitabilitet frem for rendyrket vækst har sat sine spor i Miintos nye regnskab, der dog også viser en halvering af det store millionunderskud på bundlinjen.
En ny strategi om profitabilitet frem for rendyrket vækst har sat sine spor i Miintos nye regnskab, der dog også viser en halvering af det store millionunderskud på bundlinjen.

“Det var en stor milepæl for os at ramme en milliard kroner i omsætning for knap 1,5 år siden. Det tog os mere end ti år. Så at vi allerede nu kan passere to milliarder kroner, er vi ekstremt stolte over.”

Sådan lød det sidste år fra Miintos stifter og CEO, Konrad Kierklo i forbindelse med platformens regnskab for 2021/22, hvor flere års salgsvækst resulterede i en stor milepæl.

Nu, et år senere, er historien dog en anden. For i Miintos nye årsregnskab – som de selv har offentliggjort gennem en pressemeddelelse i dag – ses det, at det genererede salg via platformen, GMV (det samlede forbrug gennem platformen red.), i 2022/23 gik tilbage. Hvor selskabet dengang kom ud med 2,1 milliarder kroner, er dette nu faldet til 1,9 milliarder. Og det er faktisk et “et kalkuleret fald,” som Miinto selv kalder udviklingen, der “sker som konsekvens af det strategiskifte, Miinto indledte sidste år med mere fokus på profitabilitet frem for rendyrket vækst.”

“De positive takter i transformationen mod lønsomhed handler blandt andet om, at vi er lykkedes med fortsat at udvide og forbedre sortimentet samtidig med, at vi bevidst har valgt at fjerne udvalgte produkter med for høje returrater. Varerne har ikke levet op til kundernes forventninger, og derved bliver salget på de varer for dyrt,” siger Konrad Kierklo i pressemeddelelsen og uddyber:

“Det har blandt andet krævet, at vi har investeret massivt i at implementere AI-løsninger for at forbedre informationen til kunderne inden køb af varer, men også fange produkter med for høj retur, som vi kunne fjerne fra platformen. Dermed har vi fjernet mange ordrer, der ikke var lønsomme for hverken vores partnere eller os, og som gav en dårligere kundeoplevelse.”

Forventer sorrte tal på bundlinjen inden for en “overskuelig fremtid”

Miintos fortsatte salgsperformance og nye lønsomhedsstrategi er dog ikke konverteret til overskud – men trods alt et mindre underskud end sidste år. Dækningsbidraget er, ifølge platformens selv, forbedret med over 120 millioner kroner, hvilket afspejles i en forbedring af resultatet før skat til minus på 142 millioner kroner mod minus 246 millioner i 2021/22.  

En udvikling, Konrad Kierklo selv kalder “et skridt i den rigtige retning,” selvom de stadig er “langt fra i mål.” Han suppleres af Miintos CFO, Danni Winther, der i indeværende regnskabsår forventer at forbedre resultatet yderligere. 

“Vi er godt i gang med det nye regnskabsår, og i oktober lykkedes vi med at ramme et overskud på koncernniveau for første gang nogensinde. Det er selvfølgelig kun én enkelt måned, men det er i tråd med vores strategi om at levere positive tal på bundlinjen inden for en overskuelig fremtid.”

Ifølge Miinto selv, bakker samtlige eksisterende investorer op om den nye strategi, hvilket blandt andet ses i endnu en kapitaludvidelse på over 150 millioner kroner fra eksisterende investorer.