Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Son of a Tailor vil "rekonstruere modeindustrien” med sin produktion – og åbner nu op for andre brands

Store minimumsordrer og lange leveringstider er ikke bare en stor økonomisk udfordring for små brands – det fører også til meget spild. Det mener Son of a Tailor, som nu åbner sin egen fabrik for eksterne mærker.
Store minimumsordrer og lange leveringstider er ikke bare en stor økonomisk udfordring for små brands – det fører også til meget spild. Det mener Son of a Tailor, som nu åbner sin egen fabrik for eksterne mærker.

Hvordan fremtidssikrer vi modebranchen? Gennem vertical integration – altså ved at brands tager direkte ejerskab på hele eller dele af deres produktion. Sådan argumenterede i hvert fald Jess Fleischer, CEO i Son of a Tailor, i et debatindlæg tidligere i år.

Selv havde Son of a Tailor, der er kendt for sine made to order-kollektioner af basistøj fremstillet i Europa, netop købt deres første selvstændige produktionsfaciliteter i netop Portugal kaldet ‘SON Supply’. Og nu har brandet besluttet at åbne SON Supply for eksterne brands også. Det sker i forlængelse af deres selverklærede “mission om at rekonstruere modeindustrien,” som de skriver i en pressemeddelelse.

“Den traditionelle modeværdikæde har ekstremt meget spild. Samtidig er der mange upcoming brands og designere, der lægger stor vægt på bæredygtighed. Med SON Supply vil vi gøre det nemt for dem at transformere deres vision til virkelighed uden at gå på kompromis med deres værdier,” siger CEO Jess Fleischer i pressemeddelelsen om beslutningen.

En beslutning, der også bunder i det snart tiårige brands egne erfaringer. Målet med at åbne fabrikken for andre brands handler nemlig også om at være dén leverandør, som de selv “kæmpede for at finde engang; hurtig, fleksibel og med lave minimumsordrer,” som de skriver på fabrikkens hjemmeside. Og store minimumsordrer og lange leveringstider er da også et bredt kendt problem i modebranchen, som ikke bare skaber meget spild, men som også lægger en stor økonomisk byrde på især små mærker. Hos SON Supply tilbyder de minimumsordrer ned til 50 items og en leveringstid på to uger.

“Vores mission har altid været større end Son of a Tailor. Vi vil gerne skabe systematisk forandring, og at styrke den næste generation af iværksættere er en fantastisk måde at gøre netop dét. At være i stand til at gøre det samtidig med, at vi fortsat kan tilbyde vores egne kollektioner til Son of a Tailor-kunder, føles som en kæmpe milepæl,” afslutter Jess Fleischer.

SON Supply er placeret i Santo Tirso i Portugal og beskæftiger 25 syersker.