“Førhen skulle makeuppen se ens ud på alle modeller – nu er fokus på, hvad der passer bedst til den enkelte"
Hvad er inspirationen bag makeup- og hår-looksene til sæsonens shows? Vi har været bag kulissen under Copenhagen Fashion Week SS24 – mød Vilde Feste, key makeup-artist hos Baum Und Pferdgarten, her.Baum Und Pferdgarten, key makeup-artist: Vilde Feste, MAC Cosmetics.
Hvilke keywords har du skabt showets makeup ud fra – og hvordan vil du beskrive de færdige looks?
“Rikke Hestehave og Rikke Baumgarten har i denne sæson valgt at sende en kærlighedserklæring til København. Og udgangspunktet for makeuppen har derfor været det minimalistiske ‘scandinavian girl look‘, som vi har givet et mere subtilt udtryk ved brug af enkle virkemidler som farve på enten læber eller øjne. Jeg har kreeret tre forskellige makeup-looks til showet; det første look er et naturligt, no-makeup–makeup-look med fokus på at fremhæve den enkelte models unikke karaktertræk. Det andet og det tredje look er begge en smule mere ekspressive. Her har jeg valgt at lege med to af mine favoritfarver; havgrøn og rød. Den havgrønne eyeliner er inspireret af de smukke kanaler i København, og den levende røde læbetint skulle minde om læber, der lige havde taget en bid af et stort, saftigt jordbær. Fokus har været at holde looket simpelt. Eyelineren er derfor lagt i en tynd, fin streg lige ved vippekanten, og den røde læbe har jeg givet en diffus kant uden brug af lipliner – et look, som jeg tror, at mange kan relatere til, og som er nemt at skabe derhjemme. Alt i alt giver det et moderne, tilgængeligt og uprætentiøst udtryk.”
Hvad har inspireret dig?
“Mit fokus er altid at omfavne den enkelte models individualitet. Jeg vil gerne have, at modellerne skal føle sig godt tilpas og værdsat, når de sidder i min stol. Huden er noget af det vigtigste, når man skal skabe et look, så jeg har valgt at fokusere på den følelse, du har om sommeren, når huden har det bedst, og så bruge makeuppen til at fremhæve det. Det vigtigste for mig var, at de tre looks afspejlede det, jeg ser i gadebilledet, når jeg går rundt i København. Makeup, som ikke er for kompliceret, men med masser af små sjove, legende detaljer hist og her.”
Hvilke produkter har du brugt?
“Gennemgående for alle tre looks har en god klargøring af huden været essentiel. Det vil sige en let eksfoliering og masser af fugt. Makeuppen er en kombination af lige dele glowy og matterende produkter for at opnå den perfekte base. Jeg har brugt matterende primer, som efterlader huden uden fine linjer og synlige porer. Brynene er børstet med en øjenbrynsgel for at give dem et let løft.”
Hvilke beauty-tendenser ser du som de mest interessante lige nu?
“Trends kan være en god inspirationskilde, når man skal designe et makeup-look til et show, men jeg mener også, at man skal undgå at copy paste dem. Generelt er der de sidste par år sket et stort skift i makeuppen, når vi snakker shows under modeugen. Førhen var det vigtigt, at makeuppen skulle se ens ud på alle modeller. Nu er fokus i stedet på, hvad der passer bedst til den enkelte. Samtidig er der kommet mere diversitet i castingen af modeller, og det, synes jeg, er fantastisk. Jeg elsker, at der er kommet mindre fokus på den traditionelle og til tider urealistiske beauty-standard. Julia Fox, der med sin rebelske og ’It’s not about being pretty for the Male Gaze’-personlighed er et godt eksempel. Og så er det altid sjovt, når fortidens skønhedstrends vender tilbage. Jeg elsker, at 90’erne er tilbage. Lige fra det polerede 90’er supermodel-look til det mere grungede punk-look. Jeg elsker det hele.”
Er der en model, som du holder særligt øje med?
“For nogle år tilbage mødte jeg Maryam (@mizziemaz), da hun gik et Henrik Vibskov-show og var helt ny i gamet. Nu går hun de fleste shows under Københavns modeuge. Hun er en ægte kamæleon og kan bære alt uden at miste sin særegenhed.”
Hvordan har det bredere fokus på diversitet i modelcastet ændret forholdene eller arbejdet backstage?
“Da jeg startede min karriere som makeup-artist, oplevede jeg, at mange makeup-artister ikke lavede et look til eksempelvis brune og sorte piger, fordi det ”ikke var nødvendigt.” Det kom nok mest af, at de ikke vidste, hvordan de skulle lægge makeup på mørke hudtoner, men sådan en situation ville jo aldrig komme på tale i dag. Jeg træner altid mit team op til modeugen i forskellige hudtoner, ung versus moden hud, køn og så videre. Og så sørger jeg altid for, at de har en produktliste, der tager højde for de hudtyper og -toner, der arbejdes med.”