Tilbageholdende forbrugere i Tyskland og Sverige “påvirker branchen markant”
Den danske modeeksport er gået tilbage på flere nøglemarkeder i år – men er samtidig øget på andre markeder, viser rapport fra Dansk Mode & Textil, der ikke forventer tilbagegang, men dog “stilstand i branchens omsætning.”70 procent af den danske modebranches samlede omsætning kommer fra eksport, og eksportniveauet er derfor en afgørende faktor i anskuelsen af branchens samlede udvikling. En udvikling, der de seneste 20 år har budt på en stigning på 189 procent. Men hvor 2022 blev et rigtig godt år for eksporten af dansk mode – samlet løb den op på 43 milliarder kroner, hvilket er 28 procent mere end i 2021 – er 2023 ikke kommet ligeså godt fra start. Det afslører rapport fra Dansk Mode & Textil, som traditionen tro brugte den nu overståede modeuge i København som anledning til at tage temperaturen på branchen herhjemme.
Den viser, at eksporten af dansk mode i de første fem måneder af 2023 er steget med “beskedne én procent,” som der står i rapporten, og at det særligt er to forskellige kernemarkeder, der går i den forkerte retning; Tyskland og Sverige.
“Den svenske krone er lav, og forbrugerne i både Tyskland og Sverige er meget tilbageholdende. Det mærker de danske modevirksomheder konsekvenserne af, og når Tyskland tegner sig for 27 procent af den samlede modeeksport, påvirker det branchen markant,” fortæller Michael Hillmose, international chef i Dansk Mode & Textil, i en pressemeddelelse.
Hvor eksporten til Tyskland er faldet med tre procent, er den til Sverige faldet fire procent. Til Norge faldt eksporten med hele 11 procent, ligesom at også både Storbritannien og Italien er gået tilbage.
Andre markeder vokser
Dog mener Michael Hillmose ikke, at udviklingen er mod forventningerne. Eksporten var på et så højt niveau i 2022, at det ikke på noget tidspunkt har været i udsigterne, at den ville holde samme fart i år. Han fortsætter:
“På nuværende tidspunkt forventer vi ikke en tilbagegang, nærmere stilstand i branchens omsætning. Men det er en udfordrende tid, og derfor også svær at spå om. Branchens virksomheder skal håndtere stigendende omkostninger, uforudsigelig forbrugeradfærd og forandringer i detailhandlen, og det stiller store krav til deres omstillingsevne, som heldigvis er en styrke i den danske modebranche,” siger han og fortæller, at selvom flere store eksportmarkeder er gået tilbage, er andre markeder gået frem.
Eksporten til Nederlandene, som er det tredjestørste marked for dansk mode, er steget 22 procent, Spanien 20 procent, Østrig 17 procent og Frankrig 11 procent.
“Dansk mode har fortsat et godt navn i udlandet, og anerkendelsen af dansk mode er kun vokset gennem årene. Derfor er de danske modevirksomheder også til stede på flere markeder, og det nyder branchen godt af i dag, for det gør det muligt at sprede sine aktiviteter og dermed være mindre afhængig af et enkelt marked,” siger Michael Hillmose afslutningsvist.