Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
COPENHAGEN FASHION WEEK SS24, MODEUGE

Tour de force i godt design

Sanne Sehested har ladet sit brand vokse op, uden at Gestuz forsager sin fascination af det punkede, som hun mikser elegant med det feminine, så det er vedkommende kvalitetstøj til nuet.
Sanne Sehested har ladet sit brand vokse op, uden at Gestuz forsager sin fascination af det punkede, som hun mikser elegant med det feminine, så det er vedkommende kvalitetstøj til nuet.

Gestuz, Torsdag den 10. august 2023 klokken 12.00 i Den Grå Hal

Vi skulle ikke lægge noget kultursociologisk i valget af Den Grå Hal til den kun fjerde opvisning for Gestuz, siden brandet debuterede for 15 år siden, fik jeg at vide inden showstart. Selv om det fra start har haft noget rebelsk over sig med referencer til musikalske oprør, var det ikke ånden fra Christianias navnkundige spillested, som var den direkte inspiration til at vise jubilæumskollektionen ’Symphonic Rebel’ her. 

Det var de rene, kontrastfyldte rammer med gamle trælofter og smadret betongulv, som designer Sanne Sehested havde set en forenet skønhed i og ud fra den skabt en næsten katedralsk atmosfære med søjler af transparente, hvide stofbaner. Det blev understreget med en live performance af sangerinden Bona Fide i en moderne, elektrificeret hymne over temaet ’mit nuværende jeg og den, jeg er ved at blive’, inspireret af et Virginia Woolf-citat.

Denne refleksion passede rigtig godt til det samlede indtryk af kollektionen, som både var en tidsrejse med referencer til et levet (designer)liv og en tour de force i vedkommende tøj til nuet. Sanne Sehested har ladet Gestuz blive voksen sammen med sig selv, samtidig med, at hun fastholder sin fascination at det punkede, elegant mikset med det feminine.

Gennem tiden har rygraden i Gestuz-kollektionerne altid været det gode sæt, som på et splitsekund samler et helt looket: dragten med nederdel og habitter med bukser. Her var de til overflod – knapt så oversize længere, men stadig skulpturelle lange jakker samlet med bløde stofbælter i taljen eller markante sølvspænder i siden over vide bukser i hvid og smørgul, korte bredskuldrede reversjakker over moderate miniskørter eller maxinederdele i offwhite og denimblå, og et mere kropsnært suit i sort med hvide stikninger som grafisk dekoration. For ikke at tale om det wedgewood-blå prægede veloursæt med cropped bolerojakke og matchende bukser, der blev sendt på catwalken som et showpiece for at teste det af.

Den træfsikre denim af økologisk bomuld blev brugt i alt fra en maxifrakke i forvasket look med trenchcoat-detaljer, en maxivest og jeans med et næsten boyfriend-agtig løs silhuet, og mange af dem var beklædt med nitter på en meget raffineret måde, så det aldrig så tacky ud. Den lille punk-fetisch blev understreget af Ninna Yorks store showpiece smykker i piercing-stil, som lige gav et ekstra punch. 

Hvor andre designere dyrker det transparente, nøjes Gestuz med antydningen af bar hud i slangetrykte lædertoppe og en ditto showpiece maxikjole, og ensfarvede eller marmorerede jerseykjoler af tung øko-viskose inspirerede af græske gudinder med slidser og udskæringer, som antyder uden at virke afklædte.

Gestuz tør faktisk være sexet på en underspillet måde og får det til at lykkes, selv i et løst jumpsuit og cargo-bukser med lommer og lynlåsdetaljer til en lille top i samme stof, og i de rock’n’roll-inspirerede sorte læderjakker. Sanne Sehested har bevæget sig fremad, men hun er tro mod sin oprindelige stil og mister ikke fodslaget på noget tidspunkt. Hun klæder Copenhagen Fashion Week godt.

Nedenfor kan du se et udvalg af billeder fra showet. Se hele kollektionen her