Tavlen er visket ren hos Lovechild 1979 - helt ren
Med et par sæsoner under bæltet som ny kreativ direktør for Lovechild 1979 trækker Mia Kappelgaard brandet i en mere nedtonet, men lækker retning.Lovechild 1979, tirsdag 8. august 2023 klokken 15.00, Pasteursvej 7, 1778 København V
Det kan nogle gange være lidt svært at se på et brand med nye øjne, når der er kommet en ny chefdesigner til. Og lige så svært forestiller jeg mig, at det kan være at være den nye chefdesigner. For hvordan bevarer man et brands DNA, mens man udvikler det og sætter sit eget præg på? Nogle gange må man måske bare skue fremad, sige clean slate, og komme videre. Og det er det, det virker til, at Mia Kappelgaard nu har gjort med Lovechild 1979.
Mia Kappelgaard overtog sædet som kreativ direktør sidste sommer fra stifter Anne-Dorthe Larsen med en SS23-kollektion, som var lavet i samarbejde mellem de to. Nu har hun så egenhændigt lavet to fulde kollektioner, og med dagens show var der ingen tvivl: nu er Lovechild 1979 helt Mia Kappelgaards. Kollektionen var trukket i en meget mere clean retning, end vi er vant til hos Lovechild, og der var skruet helt ned for farver, print og mønstre. En enkelt rosa nuance fik lov at poppe lidt ud mellem de ellers helt beige, hvide og sorte styles – og print var der ingen af.
De nedtonede farver gav i stedet plads til, at man kunne fokusere på snit og teksturer, for dem var der i hvert fald ikke skruet ned for. Et gennemgående – helt bogstaveligt – snit var de lange slidser i alskens udformninger. I siden af ankellange, flagrende silkekjoler, bagpå (og enkelte gange også foran) på smalle, lange pencilskirts, bag på en lang, vatteret nylonfrakke og i siderne på den romantiske, kridhvide nederdel i hel sprød bomuld med små broderede kanter.
Og “lange” er også et keyword her, for det var, med undtagelse af et rosa miniskirt og en kort kjole i mørkegrå læder, samtlige styles, der gik til et sted mellem lige over anklen og ned til gulvet. Og selv de to korte skørter var stylet med henholdsvis vidde bukser og et løst skørt under, som flagrede om modellernes ben. Alt i alt var det en meget behagelig kollektion med lette tekstiler, der smøg sig om modellerne, blød alpacastrik og førnævnte vatterede nylon.
Men ingen Lovechild 1979 uden lidt fest i gaden. Heller ikke under Mia Kappelgaard. Om ikke en mere underspillet fest, men perlefrynserne på både buksesæt og kjole ville klart gøre sig godt til en svingom. Og ditto med den champagnefarvede, uendeligt blanke silkekjole med dyb ryg og flæse. Ligeledes blev mange af de mere nedtonede looks peppet op med store, store smykker i mat guld. Eller kanterne med hængende perler fra ærmer og knapstolper, som lige giver et ekstra pift, og gør det hele lidt festligere.
Selvom jeg savner lidt af det gamle Lovechild 1979s romantik, er Mia Kappelgaards udgave bestemt ikke en dårlig erstatning. Den er lækker og smooth, og giver mig lyst til at være typen, der kun går i beige silke og aldrig spilder. Og måske trækker Lovechild 1979 nu i en retning, som vi ikke har set hos dem før, og som vi lige skal vænne os til. Men det er faktisk helt okay. Clean slate, ikke?
Nedenfor kan du se et udvalg af billeder fra showet. Se hele kollektionen her.