Ingen smager så frisk som Kernemilk
Marie Mark foldede sit univers ud i brandets længe ventede showdebut.Kernemilk, tirsdag den 8. august 2023 klokken 11.00
Lad mig starte med at sige: hvor er det godt, at vi har brands som Kernemilk. For selvom Copenhagen Fashion Weeks showkalender i sin helhed byder på en kompleks og velkomponeret anretning, så er det de små, skæve eksistenser, som dette brand, der bringer den friske eftersmag og prikken på tungen. Dét som virker opkvikkende og giver lyst til at tage en mundfuld mere.
Det København-baserede brand, stiftet af Marie Mark i 2019, har de seneste år formået at skabe sig et navn hos især de yngre forbrugere med sine 90’er-inspirerede styles med de overlokkede sømme som signatur. Og det er da heller ikke første gang, at vi stifter bekendtskab med universet i modeugeregi – Kernemilk var på kalenderen tilbage i AW22 med en form for udstilling – men i dag skulle brandet stå sin prøve som debuterende showbrand. Og hvilken debut!
For helt oppe under taget hos Fredericia Furniture foldede brandet her til formiddag sig endelig ud, helt ud, så vi kunne se, hvad Kernemilk egentlig er lavet af. Her var komponenter af både velsyet denim, mørk mesh, punk-pink bomuld, præget læder, korte bomberjakker, mikro-boleroer, knæhøje, stribede benvarmere, der krøllede helt rigtigt ned ad benet, stive denim-galosher med påførte sølvbrocher. Her var pailletter, mini skirts og hotpants i alle afskygninger. Snore bundet rundt fortil, bagtil, i siden og alle vegne. Ikke alt var lige i skabet, men kollektionen virkede i sin helhed og i effekten af showets og modellernes diversitet og forfriskende energi.
Første model på catwalken var iført en kort, mørkebrun, ribbet bolero med høj hals og lynlås, derunder en dyb blå top med overlock-syninger på kryds og tværs og nederst et par transparente capribukser i mesh med illusionen af et par sorte thongs – den en anelse bredere udgave af en G-streng – over. En detalje, der generelt gik igen i kollektionen over både bukser, hotpants og leggins. I hånden havde hun en lyserød rose, som hun kælent rørte ved, plukkede blade fra og kastede fra sig, mens hun uden hast slentrede ned af gangen og kærligt holdt øjenkontakt med sit publikum.
Dernæst fulgte flere indgange i det dybblå materiale, som senere gik over i metalgrå, mørkegrå printet mesh, der lignede brusende bølger, mørkebrun og pink. Og selvfølgelig sort, sort, sort.
Og det var som om, at Marie Mark havde gemt det bedste til slut. For nogle af de sidste looks var klart de stærkeste; den ankellange, transparente, sorte meshkjole med diskrete overlokkede sømme, høj slids, bar ryg og hætte var simpel, men åh så flot. Efterfulgt af flere looks syet i et udefinerbart mørkelilla palliet-besat net-tekstil, som kom i både en lille top og i to nederdele; én lang og én kort – meget kort. Sammen tilførte de sidste indgange en lidt mere elegant afrunding på showets og brandets ellers meget rå attitude.
For stilen er stadig ung. Meget ung. Men det er også som om, at det så småt begynder at blive mere afrundet. Ikke kedeligt, slet ikke, bare en smule mere selvsikkert, knap så råbende og mere talende. Og det er okay. Så længe Kernemilk holder sig frisk.
Nedenfor kan du se et udvalg af billeder fra showet. Se hele kollektionen her.