Marie-Louise Guldbæk Andersen: “Jeg vil gerne vise, at jeg faktisk er one to watch"
Som Copenhagen Fashion Weeks ’One to watch’ denne sæson er Marie-Louise Guldbæk Andersen i fuld gang med at forberede sin præsentation til den nærtstående modeuge. Mød hende her.“Jeg laver tøj til dem, der tør noget ud over det sædvanlige. Jeg vil få mænd til at føle sig unikke, smukke og selvsikre. Mit tøj skal give en følelse af power.”
Sådan lyder det fra Marie-Louise Guldbæk Andersen, når hun skal beskrive sit brand. Ved Alpha-showet under vinterens modeuge blev hun udvalgt til at designe en capsule-kollektion for Browns Fashion, hun har studio i Bella Center med støtte fra Alpha, hvor hun er ved at etablere sig som selvstændig designer med brandet MLGA, og så er hun netop udnævnt som Copenhagen Fashion Weeks ’one to watch’. Som hun selv siger, er der “meget oppe i luften lige nu” – selvom det kun er et år siden, hun blev færdiguddannet fra Det Kongelige Akademi. Lær Marie-Louise Guldbæk Andersen at kende her.
Beskriv lige dit brand for dem, som ikke kender dig – endnu.
“Jeg vil gerne dekonstruere og nyfortolke herremoden gennem et kvindeligt blik og skabe et maskulint univers, som omfavner det feminine. Mine designs skal føles som en rejse ind i et åbent, ærligt og feminint univers, hvor mænd kan finde styrke i skrøbelighed og sårbarhed.
Jeg elsker at arbejde med klassiske og ikoniske, maskuline beklædningsgenstande såsom jakkesættet, bomberjakken og tanktoppen og bearbejde, nyfortolke og kombinere dem med voluminøse silhuetter og bløde håndlavede tekstiler – teknikker og materialer, man måske vil associere med femininitet. Jeg vil gerne vise, at fragile tekstiler som blonder og tynd strik sagtens kan udstråle noget maskulint. Se bare på Solkongen i barokken: han kunne sagtens iklæde sig store voluminer, delikate tekstiler og smykker, uden at nogen så skævt til det.”
Ved Alpha 2023 blev du udvalgt til at skabe en bæredygtig capsule–kollektion i samarbejde med Browns Fashion – hvordan går det med det?
“Jeg arbejder meget tæt sammen med Browns, og jeg lærer virkelig meget. Jeg har været ude i industrien og arbejde både som praktikant og freelance, men når man skal lave et samarbejde med en virksomhed, hvor de skal sælge ens ting, er det anderledes. Det kan godt være, at man synes, at en style eller et design er interessant og verdens bedste idé, men du skal også tænke på, om det kan sælges. Derfor må man nogle gange gå lidt på kompromis, men samtidig er det også en god udfordring, for jeg går meget op i, at det jeg laver, også er noget, som har en målgruppe og et marked. Man skal ikke bare designe for at designe.”
Og nu er du udvalgt som modeugens ’One to watch’. Hvordan reagerede du på den nyhed?
“Jeg blev virkelig, virkelig glad. Og selvfølgelig lidt stresset. Der er super mange ting, jeg skal have styr på nu, når jeg er på schedule under modeugen. Det er jo skridtet videre på vejen. Nu har jeg mulighed for at vise omverdenen og modebranchen, hvad jeg laver. Nu skal jeg bare give mit allerbedste.”
Kan det give dig en form for præstationsangst?
“Helt sikkert. Og det er jo, fordi jeg så gerne vil det. Generelt kan det jo være svært at slå igennem og få den opmærksomhed, som man gerne vil have, når man er nyopstartet, så det giver helt klart noget præstationsangst. Nu gælder det, og jeg sætter så meget pris på at få det her spot, for jeg er one to watch. Man skal se, hvad jeg laver, og jeg glæder mig sindssygt meget til at vise det.”
Hvad kan vi forvente af din præsentation ved modeugen?
“Som du nok kan høre, er der rigtig meget oppe i luften lige nu, så det bliver lidt et mix af det hele. Man kan få et indblik i det univers, jeg er ved at skabe som designer. Derudover får man også et lille sneak peek på nogle af de ting, som Browns kommer til at sælge. Jeg kommer til at give gæsterne en taktil fornemmelse og indblik i, hvordan jeg arbejder. At tillade sig at lægge den tid og de kræfter i håndværket, som det kræver, er noget, jeg elsker, og det er et grundelement i mit DNA og mine designs.”
Hvad vil du gerne bidrage med til modebranchen?
“Helt klart, at mænd – og generelt alle mennesker – skal kunne gå i det, de gerne vil, uden at blive sat i en boks. Jeg vil gerne udfordre konceptet ’maskulinitet’. Og så vil jeg gerne sætte fokus på, at håndværk og det at skabe tøj tager utrolig lang tid. Der skal tillægges noget mere værdi og anerkendelse i den proces og det tøj, vi iklæder os.”
Hvad er modebranchens vigtigste udfordring lige nu?
“Det er et virkelig stort spørgsmål, for jeg synes, at der er rigtig meget. Men modebranchens høje tempo er en stor udfordring for mig lige nu. Det går virkelig stærkt. Og det er svært at følge med, når man er en lille virksomhed med få ressourcer. Jeg har mange bolde i luften på én gang, og det, synes jeg først og fremmest, er superfedt og spændende, men samtidigt er der også et stort pres, for økonomien og ens mentale velvære skal også prioriteres.
Bæredygtighed er på alles læber lige nu, og selvfølgelig prøver jeg på at gøre mit bedste i den forstand – jeg arbejder for eksempel meget med at bruge de materialer og tekstiler, som jeg lige har ved hånden, og generelt elsker jeg at skabe noget smukt ud af ’ingenting’. Men hvis jeg skal nævne én vigtig udfordring lige nu, så synes jeg, at der skal være mere fokus på, hvordan vi som designere arbejder og forventningerne, der følger med det. Jeg tror, at det ville ændre rigtig meget, hvis vores arbejde fik mere værdi.”
Hvad vil du gerne opnå som designer?
“Som mange andre designere, drømmer jeg om at skabe et brand og virksomhed, hvor jeg kan leve af det, jeg brænder for. Jeg ved, at det bliver svært, men jeg vil bare gerne skabe tøj, som folk elsker og vil bruge i mange, mange år. Mit tøj skal være en del af deres favorit-garderobe. For mig er det vigtigt som designer at tale med dem, jeg designer til, for der bliver lavet så meget tøj i dag. Man bliver nødt til at tale og række ud til den potentielle målgruppe og lytte til, hvad de har brug for og gerne vil have. Det nytter ikke, at man bare laver mere tøj, som skal på udsalg eller ender i en eller anden bunke, hvor det aldrig bliver brugt.
Jeg har været ude og interviewe dem, jeg ser som min målgruppe, og se deres garderober og høre om deres erfaringer. De moderne mænd nøjes ikke længere med at være begrænset i deres udtryk og leder i stigende grad efter nye måder at udtrykke forskellige sider af deres maskulinitet på. De ønsker ikke at blive bundet af stereotype forventninger til, hvad det vil sige at være ‘en rigtig mand’.
Jeg kan også selv til tider mærke de stereotypiske forventninger til, hvordan kvinder skal klæde sig. Jeg klæder mig ikke typisk feminint og piget selv. Jeg foretrækker at finde en balance imellem at låne fra mænds garderobe eller noget helt andet. Jeg føler, at jeg forstår, hvordan moderne mænd har det, og jeg synes, at der mangler en kvindestemme indenfor herremoden. Jeg vil gerne bidrage med min idé om, hvad herretøj kan være.”
Marie-Louise Guldbæk Andersens præsentation kan opleves under hele Copenhagen Fashion Week SS24 fra mandag den 7. august til fredag den 11. august klokken 10-18. Udstillingen kan ses på Kristen Bernikows Gade 3, 1105 København K.