Fremadstormende børnetøjsbrand leverer laveste resultat i fire år trods omsætningsrekord
Den finansielle situation i Europa satte sit præg på selv vækstkometen Liewood i 2022, viser nyt regnskab – der ellers byder på både ny salgsrekord og overskud.“Sammenlignet med tidligere år oplevede Liewood i 2022 en begrænset vækst i omsætningen som følge af den finansielle situation i Europa,” lyder det fra Liewoods grundlægger og CEO, Anne Marie Lie Norvig, i en pressemeddelelse om brandets netop fremlagte årsregnskab for 2022.
På trods af den begrænsede vækst er omsætningen hos Liewood – der siden grundlæggelsen i 2015 har specialiseret sig i legetøj, sko, overtøj og interiør til børn, og som i år lancerede sin første fulde tøjkollektion – stadig vokset til 383 millioner kroner. Til sammenligning lød omsætningen, der har været støt stigende siden begyndelsen, i 2021 på knap 366 millioner kroner. De omtalte udfordringer og investeringer kan dog også spores i resultatet efter skat, som lander på 11,4 millioner kroner mod de 64,2 millioner i 2021.
“Markedet er påvirket af øgede omkostninger og lavere marginer på grund af inflation og krigen i Ukraine, hvilket har medført nedsat købsparathed hos forbrugerne. Samtidig giver corona-pandemiens ustabilitet og efterveer stadig udfordringer med for store lagerbeholdninger og kunder, der drejer nøglen om,” siger Anne Marie Lie Norvig videre.
2022 var et investeringstungt år – og det samme bliver 2023
For at imødekomme udfordringerne og ruste virksomheden til fremtiden, har Liewood i løbet af året også foretaget nye tiltag og langsigtede investeringer, herunder i organisationen – antallet af medarbejdere er herunder steget fra 64 til 102 – nye markeder og IT-systemer.
Og det er, ifølge pressemeddelelsen, da også planen, at investeringerne skal fortsætte i 2023 og bringe øget vækst med sig:
“Ambitionerne for fremtiden omfatter fortsat vækst. Mens 15 procent af omsætningen kommer fra Skandinavien, kommer de resterende 85 procent primært fra Europa, hvilket indikerer et stort potentiale for yderligere ekspansion på globale markeder, hvor Sydkorea og USA er i fokus. Dog har virksomheden en klar forventning om, at man i 2023 vil se de samme tendenser som i 2022, hvor forbrugertilliden og forbruget stadig er lavt, og at væksten derfor vil ske over en længere tidshorisont, mens man i 2023 forventer en omsætning på niveau med 2022,” lyder det afslutningsvist i pressemeddelelsen.