Han Kjøbenhavn om aktiesagen: “Når man betræder nye vande, så vil der også være debat"
Han Kjøbenhavn ville med sit omdiskuterede aktiesalg “demokratisere og dele ejerskabet med sit publikum,” men har siden valgt at nedlægge projektet og tilbagebetale alle penge. Vi har talt med CEO Daniel Hummel om sagen, der mødte både stor opbakning og kritik.“Vi havde ikke regnet med, at interessen ville være så stor i udlandet og nå så bredt ud. Når man sætter noget sammen, som i sin natur betræder nye vande, vil der også være en debat om det, men det er hverken første eller sidste gang, man ser Han Kjøbenhavn gå sine egne veje. Det er en del os og den måde, vi tænker på. Kritikken, der har været, er fokuseret på få elementer af projektet – og dem har vi selvfølgelig taget til efterretning i forhold til det fremtidige format og den videre udvikling.”
Sådan fortæller Daniel Hummel, CEO i Han Kjøbenhavn, til Fashion Forum efter brandet i forrige uge erklærede, at de havde valgt at købe sine investorer ud og i stedet ville “demokratisere ejerskabet” ved at sælge ud af aktier til “personer, som deler vores værdier, æstetik og visioner.” Mere konkret var der tale om et begrænset antal B-aktier sat til salg i 48 timer og dermed også en mindre del af ejerskabet til rådighed. Tiltaget virkede derfor som en lille – men dog smart i en markedsføringssammenhæng – nyhed fra en virksomhed, der ligesom alle andre forsøger at skille sig ud i et konkurrencefyldt marked.
Men lille tiltag eller ej, har bølgerne, det satte i gang, været alt andet end små. For siden Han Kjøbenhavn den 31. maj åbnede for salget af aktier, har der – ved siden af den store opbakning – også været massiv kritik fra både brugere på blandt andet LinkedIn og fra organisationer som Forbrugerrådet Tænk. I sidste uge valgte Han Kjøbenhavn så at trække aktiesalget tilbage og betale pengene retur til dem, der havde købt sig ind i projektet. Ifølge Daniel Hummel, er det dog ikke et punktum i sagen – faktisk lige det modsatte:
“Vi har blot udskudt projektet, da vi er ekstremt passionerede omkring dette. Hele udgangspunktet var tænkt som et limiteret projekt til vores følgere, kunder og community, men voksede sig hurtigt stort med overvældende global interesse, hvilket også betød, at den administration, compliance og den oplevelse, vi gerne vil give i programmet, blev langt større end først antaget. Vi har derfor valgt at udskyde projektet, udvikle det og faktisk skalere det op, så vi er klar til en global lancering. Vi er ikke i tvivl om, at det er fremtiden for Han Kjøbenhavn,” fortæller han videre.
“Uigennemsigtigt” og på grænsen til “vildledning”
Noget af det, som Han Kjøbenhavn især blev kritiseret for i forløbet, er uigennemsigtighed. Det skyldes dels, at virksomheden er et anpartsselskab – og derfor reelt set ikke har aktier at sælge ud af. Noget, som Daniel Hummel siden til Euroinvestor har forklaret med, at salget nærmere skulle ses som en reservation, da virksomheden ville blive omdannet til et aktieselskab såfremt interessen var stor nok. Dernæst er også diskrepansen mellem ønsket om at demokratisere ejerskabet og samtidig sælge B-aktier, der i sig selv ikke giver nogle stemmerettigheder til virksomhedens generalforsamlinger, blevet fremhævet.
Derudover har der været debat om, hvor tydeligt det har været for køberne, hvad indholdet af aktiepakkerne egentlig var – hver pakke kostede 570 euro, svarende til cirka 4248 kroner, og bestod af 50 B-aktier. Og da brandet selv vurderede kursen til 18,95 kroner per aktie, havde aktierne altså en værdi på 947,5 kroner. Restbeløbet – størstedelen af prisen – gik til såkaldte “medejerfordele,” som er en rabat på Han Kjøbenhavns produkter, adgang til modeshows samt en NFT – fordele, som Han Kjøbenhavn selv mener, er mere værd en prisen. Men ifølge Morten Brunn Pedersen, cheføkonom hos Forbrugerrådet Tænk, har det ikke været tydeligt nok for køberne, at disse fordele udgjorde mere end tre fjerdedele af pakkens værdi.
“Jeg synes ikke, at det er retfærdigt overfor forbrugeren. Der er jo krav for, hvilke informationer, man skal stille til rådighed for investorer. Selskabet har jo helt klart vidst, at aktierne ikke er det værd, som de er blevet solgt til. Prisen er jo over fire gange højere, end hvad deres interne information siger, at aktierne er værd. Hvis man har en klar viden om, at det ikke er det værd, som den er udbudt til, så synes jeg, at det er misinformation,” udtalte han i en opfølgende artikel til Euroinvestor og sagde, at han synes det nærmede sig decideret vildledning. En vurdering, som Daniel Hummel ikke selv deler. Men til spørgsmålet, om hvorvidt Han Kjøbenhavn retrospektivt ville vælge at gøre det anderledes i dag, svarer han:
“Med de erfaringer, vi har gjort os her, så ja. Projektet skal gøres meget større og skaleres op, så vi er klar til en global lancering. I det videreudviklede format skal det gøres i samarbejde med nogle af de platforme og spillere, som ikke laver andet – og som kan håndtere den compliance og praktiske volumen, som følger med et projekt som dette.”
Mulighed for nye kompetencer, teste designidéer og en anden dynamik
Men selvom Han Kjøbenhavns CEO ville vælge at gå til opgaven anderledes i dag, mener han stadig, det er en god idé. Og selvom brandet oprindeligt fortalte, at de med aktiesalget ønskede at demokratisere ejerskabet, invitere ambassadører ind og ændre den etablerede ejerstruktur i modebranchen, er det er da heller ikke svært at se de strategiske fordele, som det må have, at få sine kunder så dybt investeret i virksomheden.
Spørger man Daniel Hummel, hvilke forretningsmæssige overvejelser, der utvivlsomt også lå bag projektet, svarer han:
“Det er helt, som vi har skrevet og fortalt det. Vi tror på, at ejerskabet ikke udelukkende er for de få i fremtiden, og at det handler om at bygge fremtiden sammen med dem, som er passionerede for det, du laver,” siger han og tilføjer dog afslutningsvist:
“Forretningsstrategisk åbner det op for nogle udviklingsmuligheder på en anden måde end i en mere traditionel form. Det gælder både i forhold til adgang til andre kompetencer, men også i forhold til at teste koncepter, designidéer med mere af i et andet forum, hvilket skaber en anden dynamik og har et virkelig interessant potentiale.”
International vækst afspejles i nyt regnskab fra Han Kjøbenhavn