London-brand vinder Zalando Visionary Award
Copenhagen Fashion Week og Zalando løfter i dag sløret for vinderen af den opdaterede pris – en vinder, som imponerede med sin innovative tilgang til værdikæden og fokus på at modernisere traditionelt håndværk.Tilbage i april meldte Zalando og Copenhagen Fashion Week ud, at deres fælles pris, Zalando Sustainability Award, ville skifte både fokus og navn. Det betyder, at den kommende sæson, SS24, bliver den første med Zalando Visionary Award, som den opdaterede version kaldes. En pris, der har til formål at fremhæve brands, der foruden en ansvarlig produktion excellerer indenfor kreativitet, innovation og positiv social indvirkning.
Og nu er den første vinder af Zalando Visionary Award blevet offentliggjort. Det bliver det London-baserede brand Paolina Russo, som dermed får en plads på showkalenderen til modeugen i august.
Fokus på værdikæde og miljø
Brandet, stiftet af Paolina Russo, har været under stor internationalt bevågenhed, siden den canadisk fødte designer viste sine hypede BA- og MA-afgangskollektioner på Central Saint Martins i henholdsvis 2018 og 2020. Siden har hun både modtaget L’Oreal Creative Young Talent Award, været udvalgt som finalist til både LVMH-prisen og International Woolmark Prize og lanceret en hurtigt udsolgt minikollektion i samarbejde med Adidas. I 2021 blev franske Lucile Guilmard medstifter af brandet, som det ser ud i dag. Et brand, der kombinerer Paolina Russos talent for strik med Lucile Guilmards franske folklore-referencer — noget som især imponerede juryen med sin innovative tilgang til sin værdikæde, hvor alle led behandles som “kreative partnere.” Derudover fremhæver juryen i deres beslutning brandets fokus på at minimere sin miljøpåvirkning ved blandt andet at prioritere naturlige monofibre og certificerede producenter.
“Prisen har tiltrukket innovative og fremsynede talenter, og Paolina Russo skilte sig ud med sit opsigtsvækkende håndværk og dedikation til at skabe kollektioner, der kombinerer traditionelle håndværk med en futuristisk æstetik for at skabe et udvalg af levende mønstre og former. Jeg glæder mig til at se kollektionen fremvist på catwalken i august til Copenhagen Fashion Week,” lyder det i en pressemeddelelse fra Zalandos Director of Designer & Luxury, Lena Sophie Röper, der er en del af juryen sammen med Copenhagen Fashion Weeks Cecilie Thorsmark, Herbert Hofmann, VP Creative & Buying hos Highsnobiety, stylist Leah Abbott og Sustainability and Brand Advisor hos Zalando Dio Kurazawa.
Tættere på målet
Som vinderen af prisen modtager Paolina Russo en præmie på 50.000 euro, svarende til lige over 370.000 kroner. Derudover modtager brandet også økonomisk støtte til showproduktion af Zalando i forbindelse med sin tildelte plads på modeugens officielle kalender.
“Vi er virkelig begejstrede over at modtage Zalando Visionary Award. At opfylde de høje standarder til en pris som denne bringer os tættere på vores mål: at modernisere håndværk og nytænke traditionelle teknikker gennem innovation og ansvarlige modeprodukter. At vinde opmuntrer os til at blive ved med at bygge et bæredygtigt brand og hylder en alternativ måde at arbejde på, der ikke bidrager til de problemer, modeindustriens allerede forårsager. Vi kan ikke vente med at holde vores første show og dele vores arbejde på en større platform og med et større publikum,” lyder det fra brandet selv i pressemeddelelsen.