“Vi vil lave noget, som får folk til at stille spørgsmål": Amalie Røge Hove om Woolmark Prize
På mandag er der finale i International Woolmark Prize – vi har talt med finalist A. Roege Hove, som til konkurrencen har testet helt nye teknikker og udnyttet muligheden for at eksperimentere med sit karakteristiske strikdesign.På mandag er der finale i International Woolmark Prize i Paris– en konkurrence, hvor hovedpræmien på 200.000 australske dollars (næsten én million danske kroner) er på højkant. I år er danske A. Roege Hove nomineret sammen med syv andre internationale brands, der siden nomineringerne i november har arbejdet på en kollektion og præsentation, hvor australsk merinould skal være omdrejningspunktet.
Tidligere vindere af prisen tæller blandt andre Karl Lagerfeld, Yves Saint Laurent, Giorgio Armani, Donna Karan og Ralph Lauren, og i juryen sidder profiler som Carine Roitfeld, Caroline de Maigret, chefdesigner hos Alaïa Pieter Mulier og chefredaktør hos Business of Fashion Tim Blanks. Med andre ord: det er fint selskab, A. Roege Hove nu er kommet i.
Men hvad betyder det konkret for det kun fire år gamle brand at være en del af en konkurrence i den kaliber? Og hvilken betydning har det for et så skarpt defineret strikkoncept og design-DNA som A. Roege Hoves at arbejde med et helt nyt materiale og dermed nye teknikker? Det har vi spurgt designeren bag, Amalie Røge Hove, om her få dage inden afgørelsens time.
Fortæl om den kollektionen, du har skabt til International Woolmork Prize?
“Uld er nyt materiale for os at arbejde med, og det har været hele vores indgangsvinkel til Woolmark-kollektionen. Vi arbejder normalt med strik, og vores dogme er at udfordre håndværket, vise en diversitet og en bredde i det, håndværket kan, og skubbe til folks forventninger til strik. Og dét har også været vores udgangspunkt for nu at arbejde med uld. Jeg havde lyst til at lave noget, som er præget af vores DNA og den arbejdsmetode, vi normalt bruger, men jeg havde også lyst til, at vi skulle eksperimentere og opnå noget nyt.”
Hvad har det betydet for dig at være med i konkurrencen?
“Vi ville gerne tappe ind i al den innovation og viden, vi kunne få igennem Woolmark, og det netværk af fabrikker og forskellige leverandører, som prisen har sat os i kontakt med. Blandt andet var vi i Amsterdam med en af deres partnere, hvor vi udviklede nye teknikker, som i virkeligheden bygger på teknikker fra mit eget arkiv – noget, jeg har lavet for lang tid siden, men som jeg ikke har kunne teste før, med de maskiner, som vi selv har til rådighed.
Så derfor havde jeg allerede nogle idéer i baghovedet, som jeg altid gerne har villet udforske mere. Jeg tænkte, hvordan kan vi arbejde med de her teknikker og de her udtryk? Hvordan kan vi lave noget, som føles nyt for brandet, og hvor man også føler, at det virkelig er vores DNA?”
Så at være nomineret til Woolmark-prisen har udviklet brandet i en ny retning?
“Ja. Det er nogle gange lidt svært som et lille brand at finde tid og midler til udvikling. Det er også sindssygt dyrt at udvikle og teste på fabrikker. Så hvis vi begynder at udvikle noget nyt, skal vi virkelig være sikre på, at vi kan få et produkt ud i den anden ende, som kan produceres. På den måde bidrog vores nye samarbejdspartnere med rammerne til at kunne eksperimentere og prøve en masse ting af. Det gjorde os lidt mere frie i den proces.”
Kan du fortælle om de nye teknikker, I har prøvet af?
“Temaet for Woolmark er dialog, og for mig betød dét dialog mellem materialet, et håndværk og kroppen. Men også, hvordan vi kan skabe noget, som gør folk nysgerrige og får dem til at stille spørgsmål til, hvordan tøjet er lavet, og hvad det er for et materiale? Så det var udgangspunktet for den teknik, vi har udviklet. Vi har lavet nogle nye designs, som er mere tailored, end vi er vant til, og uden den rib, der kendetegner mig og brandet. Og så har vi lavet lommer, som gør, at man kan se det inderstliggende uld og flotteringen i midten med et lille lag henover. Ved at skalere nogle elementer op og skabe en form for vinduer mellem de forskellige lag, kan man se, hvad det enkelte design består af og få en bedre forståelse af både style og teknikken bag.
Derudover har vi også anvendt en anden teknik, hvor vi bruger den lethed, ulden har. Vi arbejdede for eksempel med nogle lange flotteringer, hvor uld og polyester fungerer næsten som fjer. Så det veksler mellem, at man kan se fiberen i den meget låste, faste maske ét sted, men også kan se fibrene mere frit andre steder – og nogle steder er flotteringerne endda så lange, at de brydes helt og kommer til at hænge frit. Jeg ville gerne inddrage et element af noget, vi ikke kan styre.”
Du har tidligere vundet Wessel & Vett Fashion Prize og er også en del af modeugens talentprogram. Hvad har disse udmærkelser betydet for dit brand?
“Det betyder sindssygt meget og er en stor anerkendelse fra nogle mennesker, der ved, hvad de taler om. Og så er den støtte, man får, virkelig brugbar. Både den finansielle støtte, men også alle de andre elementer, der er i det; kommunikation, mentor-ordning, show. Det giver virkelig en følelse af at være en del af noget og at være omgivet af folk, som gerne vil hjælpe. Og det er også dét, der gør, at det føles lidt vildt med Woolmark-prisen – for nu er det ikke bare København og Danmark, det er et meget større format.”