Skall Studio: “Vi har haft et flot år, men det koster at vækste”
Brandet har i denne uge fremlagt årsregnskab for 2022, der ifølge Julie og Marie Skall “var et rigtig godt år,” hvor virksomheden blandt andet gik fra 13 til 21 ansatte.Skall Studio er et af de danske brands, der virkelig har gjort sig bemærket herhjemme de sidste år. Med fortsat større og videreudviklede kvindekollektioner – og et nyligt bud på deres første unisex-frakke – samt to sideløbende linjer af børnetøj og interiør har stifterne Julie og Marie Skall for længst skabt sig en trofast og voksende kundeskare både i Danmark og i stigende grad i udlandet.
Og den udvikling har da markeret sig i resultaterne for virksomheden, der bare fra 2020 til 2021 løftede sin bruttofortjeneste fra 4,4 til 10,7 millioner kroner.
Nu har virksomheden så fremlagt sit årsregnskab for 2022. Og det understreger på flere områder Skall Studios fortsatte salgsvækst – men også investeringer i fremtiden. Bruttofortjenesten er vokset fra de 10,7 millioner i 2021 til 11,3 millioner kroner. Bundlinjen, årets resultat efter skat, lander på 839,703 mod de 3,2 millioner kroner, som brandet kom ud af 2021 med.
Et resultat, som ifølge både ledelsesberetningen og Julie og Marie Skall selv var helt efter forventningerne:
“Sidste år var på mange måder et rigtig godt år. Vi åbnede vores første flagship store i København og etablerede os i Paris, ligesom vi generelt øgede vores fokus mod udlandet. Samtidig har vi også, på trods af uro i markedet, valgt at ansætte flere medarbejdere for at kunne følge med den efterspørgsel, vi har oplevet. Det har naturligvis påvirket vores omkostninger,” siger de til Fashion Forum og tilføjer:
“Makrotendenserne kombineret med føromtalte omkostninger har naturligvis smittet af på virksomhedens fortjeneste.”
Fokus på den stærke medarbejderstab i 2023
Og Skall Studio er da også vokset kraftigt på medarbejderfronten. Bare i 2022 øgede virksomheden sine ansatte fra 13 til 21 – heriblandt med en ny Sales and Retail Director i form af tidligere Commercial Director hos Copenhagen Fashion Week Christian Lindrup, der startede i virksomheden i november sidste år. Og den strategi har ikke overraskende også har vist sig i udgifterne til medarbejdere, som er steget fra 6,4 millioner kroner til 9,6 millioner kroner.
“På trods af uroen i markedet, synes vi, at vi har haft et flot år, men det koster at vækste, og det har vi også måtte sande i 2022. Vi har blandt andet ansat to ledere, som sammen med os står for den daglige drift af virksomheden, ligesom vi, som tidligere nævnt, har udvidet med en flagship store og mere fokus på udlandet generelt. Planen er, at 2023 bliver et år, hvor vi blandt andet fokuserer endnu mere på den stærke medarbejderstab, vi har fået skabt, ligesom udlandet fortsat er et vigtigt fokusområde,” fortæller de to stiftere videre.
Men selvom mange modevirksomheder, ligesom Skall Studio, klarede sig flot igennem et udfordrende 2022, forventer store dele af branchen et endnu sværere 2023. For Julie og Marie Skall er der dog god grund til at tro på endnu et godt år for deres voksende forretning:
“Ligesom alle andre har vi naturligvis også mærket denne uro, men vi synes, at vi indtil videre er kommet fint igennem året. Så vi er ved godt mod.”
LÆS VORES PORTRÆT AF SKALL STUDIO HER